8/16/2022

ספר בישול תימני אסלי של נעמה מלאכי ומתכון למרק דגים בסגנון תימני - ביקורת

בס"ד

ספר בישול תימני אסלי של נעמה מלאכי



את המטבח התימני אני בעיקר מכירה מהמאפים המשמינים והטעימים, המרק התימני והזלבייה בחנוכה. בספר הבישול של נעמה מלאכי בהוצאת "ספרי ניב", זכיתי להיחשף למאכלים נוספים של העדה התימנית, כולל הסברים על האוכל, הכלים, התבלינים ועוד לצד תמונות מרהיבות.

ספר בישול תימני אסלי של נעמה מלאכי



המטבח התימני מורכב ממוצרים זמינים כבשר, עוף וקמח, ובספרה "ספר בישול תימני אסלי", נעמה מלאכי משתפת מקבץ של מתכונים ומאכלים מבית אימה מזל, שהגיעה מהעיר דמאר שבתימן.

חוץ מהסבר על הכנת יין קידוש לשבת מצימוקים, תוכלו ללמוד על הכלים במטבח בתימן, על התבלינים והירקות הנפוצים, לקרוא על סיפורים קטנים מתימן וכמובן שלל מתכונים:
מרקים - כדוגמת מרק תימני, מרק ביצה מטוגנת ומרק דגים; תבשילים - כדוגמת שוויה מטוגנת משחרה, צלי (מחשוש), אריס בשרי (לשבת בבוקר) ועוד; חילבה (הידוע בסגולותיו , במיוחד לחולי סוכרת - יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש) - איך להכין חילבה אסלית מקורית או חילבה שלמה; פלפל חריף (סחוג) - סחוג אסלי, סחוג תימני ועוד; לחמים בתימן - לחם תימני (לוגמה), סאלוף (פיתה תימנית), לחוח; בצקים: ג'חנון, כובאנה מפתלה (מלאווחה), כובאנה בשרית, סבאיה, מלוואח ועוד; מאכלי חלב - כדוגמת אריס חלבי, פתות תימני עם חלב, זום, להובה וסמנה וכו'; מתכונים לשבת - כדוגמת לסיס לוביה (יבשה), פול מבושל, אפונה קלויה ועוד; ומתכוני חגים - ראש השנה, חנוכה, פורים ופסח - בשר ראש לראש השנה (מחשוש), דלעת לראש השנה, זלבייה, עוגיות יוביובי, זרוע בשר, דוכא לפסח, פתות לפסח ועוד.

נעמה מלאכי מספרת:  "לשמחתי כתיבת ספר בישול תימני אסלי היא הגשמת חלום ישן שבאמצעותו אעביר את מורשת מאכלי תימן לכלל ישראל. זהו ספר הביכורים שלי, לאחר תרגום שיחון מתימנית לעברית".

"ספר בישול תימני אסלי" מאת נעמה מלאכי ובהוצאת ספרי ניב, מגיע בכריכה קשה וכולל 129 עמודים. את הספר ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה כאן, במחיר מומלץ לצרכן של 111 ש"ח.

מרק דגים בהכנה - בצל מטגן במחבת

מרק דגים בסגנון תימני

מרק דגים בסגנון תימני

מרק דגים עם פילה אמנון



אני מאוד אוהבת את הבצקים התימניים: המלוואח, הג'חנון וכו', אבל ממש לא התחשק לי להתחיל בפרוייקט של הכנת בצק והפעלת התנור, כי גם בימים חמים כשהמזגן פועל, המטבח הסגור והקטן שלנו הוא סאונה לא נורמלית.
לכן, חיפשתי מתכון יותר מזמין לימי הקיץ החמים, והחלטתי לנסות את את מרק הדגים התימני. לאחר שרפרפתי במתכון, החלטתי לערוך כמה שינויים שיטעימו לחיך הביתי, כולל שינויים באופן ההכנה מטעמי חסכון בזמן, שימוש בדג פילה אמנון ולא בקרפיון עם עצמות ועוד. התקבל מרק דגים כל כך טעים, שנעלם כל כך מהר. בגלל כל השינויים שעשיתי, שיניתי את השם של המתכון ל"מרק בסגנון תימני".

הספר "בישול תימני אסלי" של נעמה מלאכי, חושף עולם של אוכל תימני שפחות מוכר, במיוחד לי, והיה תענוג לעלעל בספר ולקרוא את הסיפורים, לעיין במתכונים ובתמונות הטעימות, ואין לי ספק שאני אחזור אליו בקרוב ואנסה מתכונים נוספים.

דבר אחד ששמתי לב בספר זה טעות ההקלדה - 250 גרם שמרים טריים, שחזרה בשני מתכונים שונים. למי שמתמצא בשמרים, בטוח יבחין בטעות על המקום, אך מי שלא - שימו לב שהכוונה ל-50 גרם שמרים טריים.

כמו כן, הייתי מאוד שמחה אם היו תמונות של כל המאכלים, במיוחד של אלה הפחות ידועים ומוכרים, על מנת שאפשר יהיה להיות בטוחים שמכינים בדיוק כמו שמחבר המתכון התכוון. 


מרק דגים בסגנון תימני במחבת


מרק דגים בסגנון תימני בצלחת


מרק דגים בסגנון תימני


מרק דגים בסגנון תימני/ מתכון: מיכל עם תענוג מבוסס על המתכון מהספר "בישול תימני אסלי" עם שינויים רבים
המדידות נעשו בכוסות וכפות מידה אוניברסליים
המרכיבים:
כ2 כפות שמן זית
2 בצל יבש, קצוץ
בצל ירוק (בערך רבע חבילה), קצוץ
1 כף כוסברה יבשה
1 כף כורכום
קמצוץ כמון
מלח ופלפל, לפי הטעם
3 כוסות מים
8 חתיכות פילה אמנון עם או בלי עור (אני השתמשתי עם עור)

אופן ההכנה:
1.מחממים את השמן במחבת ומוסיפים את הבצל היבש והירוק. מטגנים כ-5 דקות.
2.מוסיפים את התבלינים: הכוסברה, הכורכום, הכמון, המלח והפלפל. מערבבים ומבשלים כדקה תוך ערבוב.
3.מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.
4.ברגע שרותח, מוסיפים את הדגים. יוצקים מעליהם את הרוטב ומכסים.
5.מבשלים על אש בינונית-נמוכה כ15 דקות או עד שהדג מוכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use