11/09/2020

תערוכת אומנות "בחזרה אל הטבע" בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים

בס"ד

 

פלחים יצירתו של מנשה קדישמן
"פלחים", מנשה קדישמן

 המקומות הכי טובים לבלות בהם בתקופה זו הם בטבע ובאוויר הפתוח. אבל מה קורה כשרוצים קצת יותר מטבע, ומתגעגעים לאומנות ותרבות? בדיוק בשביל זה כדאי לבקר בתערוכת האמנות העכשווית החדשה שנפתחה בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים.


תערוכת "בחזרה אל הטבע" נפתחה בגן הבוטני בגבעת רם, בירושלים, ביוזמנת הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים בשיתוף עם קרן אאוטסט לאמנות עכשווית ואנחנו הגענו לסקר ולחוות.



 

ציפור עתיקה משה רואס
"ציפור עתיקה", משה רואס

הגן הבוטני, משתרע על פני 120 דונם והינו הגדול ביותר בישראל והיחיד מסוגו במזרח התיכון. כך, שניתן להסתובב בו ללא חשש מהתקהלויות בזמן זה של הקורונה בו מנסים לשמור על מרחק בטוח ככל הניתן.

כשהגענו לגן הבוטני ביום ראשון, הגיעו למקום הרבה אנשים. אולם לא היה שום חשש להתקהלות, שכן  המקום באוויר הפתוח ומאוד מרווח.

 

 

דיונה עם ירח מלא של יעקב דורצ'ין
"דיונה ירח מלא", יעקב דורצ'ין


בטיול בין שבילי הגן, תוכלו למצוא את התערוכה החדשה שאצרה הדס מאור. התערוכה כוללת כ-15 עבודות פיסול של מיטב האמנים שהותאמו לתנאי התצוגה בגן.
בין העבודות השונות, ניתן למצוא יצירות של אמנים כמנשה קדישמן, דני קרוון, אמנים ותיקים כציבי גבע, יהודית סספורטס, סיגלית לנדאו ושל אמנים צעירים כאלה ליטביץ, יערה צח, סאהר מיעארי, משה רואס ועוד.

הדס מאור, אוצרת התערוכה, אמרה:"בעקבות התפרצות הקורונה נאלצו מוסדות ומרכזי תרבות בעולם כולו להפסיק את שגרת פעילותם, והעובדה שהתערוכה בגן הבוטני התגבשה דווקא בתקופה זו, למרות חוסר הוודאות העצום ביחד לעצם אפשרות קיומה, ראויה לציון מיוחד בעיני. אני רואה בקיום התערוכה אקט של הפגנת מחוייבות ערכית לעשייה תרבותית ותמיכה ממשית בשדה האומנות המקומי. הן מצד הגן הבוטני והן מצד קרן אאוטסט לאמנות עכשווית".

 

 

חללי מים של סיגלית לנדאו
"חללי מים", סיגלית לנדאו


כמו כן, ציינה הדס כי "שם הפרוייקט מעיד על החזרה אל החוץ אחרי תקופסת סגר ארוכה בגין התפרצות נגיף הקורונהה, אבל גם על ממד של חזרה אל הטבע הנוכחת בשפת הפיסול המקומית. בהקשר זה, חושף הפרוייקט תנועה מתמדת בין עבודות הנשענות על שימוש בקווים מוגדרים ובחומרים כבדים, כמו ברזל או ברונזה, לבין עבודות העושות שימוש בחומרים סינתטיים כמו גומי, פלטקס או פוליאסטר, ובצורות מרוככות, מעוגלות".

 

לב פרום יצירה של יהודית סספורטאס
"לב פרום", יהודית סספורטאס
 

לרגל התערוכה, הופקו שתי עבודות חדשות בהתאמה למרחב הגן. האחת היא עבודת סאונד של האמנית מאיה דוניץ. יצירה המגיבה אל קולות הגן. והאחרת היא עבודה של האמנית יהודית סספורטס, פרק מתוך העבודה Liquid desert. פרק אחר מאותה עבודה הוצג בגרמניה בינואר 2019, ולראשונה תוצג בארץ במסגרת התערוכה.


העבודות הוצבו ברחבי הגן, תוך יצירת מסלול מעגלי. תוך כדי הליכה בשביל, מתגלים בפני המבקרים הצמחים והפסלים השונים. חלק מהפסלים משתלבים עם הטבע וחלקם זרים לו, אך ביחד הם יוצרים היבט רחב ומגוון על העשייה הפיסולית המקומית.

 

 

גולם יצירה של יערה צח
"גולם", יערה צח

 

חשופית, יצירה של איתן בן משה
"חשופית", איתן בן משה

 

כדורי רגל יצירה של אלה ליטביץ
"כדורי רגל", אלה ליטביץ

 

הלכנו בין שבילי הגן, לפי השלטים הממוספרים. נהננו לעבור בין המיצגים השונים, ולהבין מה עמד מאחורי כל יצירה של מיצג. במיוחד עניין אותי המיצג של אלה ליטביץ, מיצג בו מוצגים כדורי רגל מפונצ'רים הגזורים לחתיכות ופזורים על הקרקע. על פניו נראה כי מדובר ביצירה מבולגנת ולא מובנת, אך כחובבת היסטוריה אני חייבת להגיד כי הרקע מאחורי אותה יצירה מאוד מעניין.


במשך 19 שנה (משנת '48 עד '67) העיר ירושלים נחצתה בין ישראל לירדן. הירדנים הטמינו שדה מוקשים שהפריד בין חלקי העיר, מה שגרם לאירועים רבים במהלך השנים. הילדים מביה"ס הערבי College des Freres ששכן בגבול של הצד הירדני, היו נוהגים לשחק בכדור במגרש המשחקים, ולא פעם הכדור עף לשטח ההפקר.  בשנת '65 האו"ם פנה לישראל בבקשה להחזיר את אותם כדורים כמתנת חג לילדים. משימה לא פשוטה, כמובן, כששדה מוקשים חוצץ באמצע.

על כן, עמדו שני פקידי או"ם מהצד כשקצין ישראלי עבר דרך אותו שטח הפקר ממוקש. ובאותו זמן שני חיילים ירדניים צועקים לו מעבר לגבול: "לך ימינה", "לך שמאלה", על מנת שלא ידרוך על מוקש. באותו מבצע משותף נאספו 28 כדורים שהוחזרו לילדי בית הספר הערבי לרגל החג.

 

ירוקת החמור, סיגלית לנדאו
"ירוקת החמור", סיגלית לנדאו

 

סך הכול, מדובר בטיול רגלי נפלא, שניתן לקחת את הזמן ולהנות מהטבע והיצירות שעות על גבי שעות. מי שמתקשה ללכת ימצא אותו מעט מאתגר, שכן ישנן כמה עליות חדות. למי שמחפש לצאת לטבע ולהנות מאומנות תוך כדי, זוהי בהחלט אופציה מוצלחת. 

 

 

פרח יפהפה בחממה הטרופית בגן הבוטני ירושלים

פרח אדום בגן הבוטני

פרחים לבנים בגן הבוטני בירושלים

פרח כתום בגן הבוטני


ולאחר שמסיימים את התערוכה, ניתן להמשיך להסתובב בגן ולהנות מהפרחים שפורחים בעונה זו וגם כמה עצי שלכת. ולסיום, להיכנס לחממה הטרופית ולהנות בה מסחלבים, קקטוסים ועוד.



עצי שלכת בגן הבוטני

 

איך תבקרו בתערוכה בגן הבוטני בלי לצאת מהבית?

אם ישנה אפשרות לצאת מהבית, זה הכי טוב בשביל לנשום ולראות יותר מ-4 קירות. אך במידה ואין באפשרותכם, אם זה מפני שאתם צריכים לשהות בבידוד, או מסיבה אחרת, תשמחו לגלות כי בגן הבוטני חשבו גם עליכם.
לאור המצב הנוכחי, עקב מגפת הקורונה והרצון לאפשר לאלו שבבידוד לחוות את התערוכה, ניתן למצוא באתר הגן הבוטני סיור וירטואלי בתערוכה, בנוסף לפעילויות חינוכיות לילדים ללא תשלום.
הסיורים והפעילויות החינוכיות יאפשרו גם למי שאינו בישראל, להנות ולהפיק ערך משת"פ עם אמנים ישראליים המציגים בטבע, ובכך לעודד שיח בינלאומי סביב סוגיה המשפיעה על כולם.

בנוסף לתערוכה, נבנתה תוכנית מפורטת של פעילויות חינוכיות לבתי ספר וקבוצות. שילוב התכנים האומנותיים בתערוכה לצד קידום שיח סביב אמנות במרחב פתוח, יאפשר להעצים את הקשר הנדרש בין הטבע, אורח חיים בריא ואומנות.
הגן הבוטני עובד עם מעל 250 בתי ספר וגני ילדים מכל המגזרים ברחבי ירושלים להקמת גינות לימודיות, ולהכשרת צוותי הוראה בפן החקלאי והפדגוגי. העבודה בגינות מעודדת את הילדים ומשפחותיהם לגדל מזון, להכיר ולשמר מינים נכחדים ולעבוד את האדמה.

חנה רנדל, מנהלת אקזקיוטיבית, תחום אסטרטגיה ופיתוח בגן הבוטני אמרה:"אני גאה ונרגשת להוסיף לרפרטואר הגן הבוטני הגדול בישראל "גלריה באוויר הפתוח". אחת מהמטרות שהצבנו לעצמנו זמן רב. משבר הקורונה הביא עימו את הצורך להוציא את התרבות והאמנות למרחבים הפתוחים. הגן המתפרש על פני שטח של כ-120 דונם יארח לראשונה תערוכת אמנות עכשווית "בחזרה אל הטבע". הודות לקרן אאוטסט לאמנות עכשוית, עירית ירושלים, קרן ירושלים ומספר אספנים פרטיים ותומכי אומנות, הצלחנו לפעול במהירות במהלך תקופת הסגר כדי ליצור חוויה יוצאת דופן המגיבה למצב. תערוכה זו היא סנונית ראשונה מבין שיתופי פעולה אמנותיים עתידיים המחברים בין אמנות, תרבות וטבע".


 

סחלבים בחממה הטרופית בגן הבוטני


תערוכת "בחזרה אל הטבע"
כתובת: הגן הבוטני האוניברסיטאי, זלמן שניאור 1, ניות, ירושלים
כניסה לתערוכה כלולה במחיר הכניסה לגן.
התערוכה מתקיימת עד ה-30.11.20.
האומנים המשתפים מיצירותיהם בתערוכה (לפי סדר א-ב):
איתן בן משה, ציבי גבע, אלי גור אריה, מאיה דוניץ, יעקב דורצ'ין, גיא זגורסקי, אלה ליטביץ, סיגלית לנדאו, סאהר מיעארי, יהודית סספורטס, יערה צח, מנשה קדישמן, דני קרוון, משה רואס.
סיורים מודרכים ופעילויות בתערוכה יתקיימו בהמשך
מחיר כניסה: 35 ש"ח למבוגר, ילדים ירושלמים - חינם, 28 ש"ח למחזיקי כרטיס ירושלמי
לפרטים נוספים: 02-6794012
או באתר: https://www.jbgculture.com

2 תגובות:

  1. איזה כיף למצוא מאמר כלכך ייחודי על שני נושאים כלכך לא קשורים שבמקרה משתלבים אצלי מושלם. מת על סיגלית לנדאו וחובב כדורגל מושבע! נחמד לראות ביטוי למחזור בדורי רגל ביצירות שלה. מזכיר לי קצת את העבודה שלה עם האבטיחים (גם סוג של כדור). אשמח לקרוא כתבות נוספות בנושא. תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. על אף ההפנייה , החלטתי לפרסם את התגובה. תודה ואתם יותר ממוזמנים ליצור קשר לשיתוף פעולה שבו אפרסם לינק לאתר שלכם לא רק בתגובות.

      מחק

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use