8/16/2022

מי בא למסיבת הבונה - ביקורת ספר

בס"ד

מי בא למסיבת הבונה ספר ילדים



הספר "מי בא למסיבת הבונה" של שרה ארנולד בהוצאת שרה ארנולד, הוא ספר ילדים העוקב אחר סיפורה של אלמז.
אלמז היא ילדה אתיופית הלומדת בכיתה א' בבית ספר חדש. באחד משיעורי העברית, היא אומרת את המילה האמהרית "בונה", מה שגורר לאחר מכן צחוקים ולעג מהילדים שאינם מבינים את משמעות המילה.

מי בא למסיבת הבונה ספר ילדים



אלמז משתפת את אימה ואחותה על כך שהיא נפגעה, ובבית מציעים לה לערוך טקס בונה, שתעזור לילדים להבין יותר מה זה. אלמז מחליטה ללכת על זה, אך גם פה היא נתקלת בקשיים. ועם זאת, היא לא מתייאשת וממשיכה לנסות, ובסוף אף מצליחה בכך.

לאורך הסיפור, פוגשים באיורים מקסימים ומקוריים של המאיירת רוברטה מלסומה, המוסיפים צבעוניות רבה לעלילה.

לומדים בסיפור "מי בא למסיבת הבונה" כמה דברים חשובים. האחד, הבחירה של אלמז לשתף את משפחתה במה שעובר עליה, עוזרת לה לצאת מהמקום הלא טוב אליו היא נקלעה. הדבר השני החשוב שלומדים כאן הוא קבלת השונה. ובנוסף, לומדים כאן שגם אם נפגעים, לא צריך להתבוסס בפגיעה וליפול לעצבות, אלא אפשר להמשיך הלאה, לעשות משהו בנידון ולא להתייאש.

שרה ארנולד עלתה ארצה, בשנת 1981 מארה"ב, כשהיא בת 26, ומאז היא מתגוררת בירושלים. שרה עובדת במשרד החינוך ומשמשת כמורה לאנגלית מעל 30 שנה, ואת ספרה " מי בא למסיבת הבונה" היא מקדישה למשפחה שאימצה אותה ולימדה אותה על התרבות האתיופית. זהו ספרה הראשון של שרה, כאשר במקור הוא יצא לאור בשפה האנגלית.

רוברטה מלסומה נולדה בנאפולי, איטליה, ובשנת 2013 הוציאה תואר ראשון בעיצוב גרפי מהאקדמיה לאומנות גבוהה. בעקבות אהבתה לציור, היא הגשימה את חלומותיה והפכה למאיירת ספרי ילדים.

דני אדינו אבבה, עיתונאי ומחבר הספר "המסע לא תם", אמר: "ספרה של שרה הינו ספר חשוב שמספר את הנרטיב החיוני של קהילת ביתא ישראל מאתיופיה בישראל בצורה אותנטית וכנה. טקס הבונה הינו נדבך מושרש בתרבות האתיופית, בפרט בקרב יוצאי אתיופיה השוהים בגולה, בהם בישראל, באמצעות טקס עתיק יומין מנסים להראות את הקשר האדוק בין בני משפחה, לשכנים ולתרבות ולכן, הספר שוזר בתוכו את העבר המוחבא של דור שנולד לאחר גל המבצעים לישראל. בעדינות מעוררת השראה הספר משרטט את חוויותיהם של ישראלים יפי הבלורית עם שיער מקורזל באמצעות טקס הבונה. למען הדורות הבאים, בעיקר למען הכרת האחר בתוכנו. הנני ממליץ בפה מלא לקרוא ולהקריא את הספר לכל אחד ואחת מילדיכם".

הוד מלכותו הקיסרי הנסיך יואל דוד מקונן היילה סילאסי, אמר: "זהו סיפור מתוק מאוד. מרגש ביותר לראות את אלמז הצעירה מחליטה להפוך מצב לא נעים להזדמנות לעלות לאתגר ולחלוק את המסורת התרבותית הייחודית שלה. זו תכונה שחשוב ללמוד, שתוכל לעזור לילדים במשך חייהם. אני מעריך את היוזמה של שרה ארנולד בכתיבת הספר, לא רק בגלל שהוא נותן לילדים הזדמנות לחוות את התרבות האתיופית דרך טקס הבונה המסורתי אשר מקרב בין אנשים, אלא גם בגלל שאלמז יכולה להיות מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר בכל מקום. זהו סיפור שאומר 'אל תפחדו להיות מי שאתם. מה שהופך אתכם לשונים יכול להקשות עליכם לפעמים, אבל זה גם יכול להביא לאור את הייחודיות שלכם ולעניין אחרים.' בזמנים האלה אנחנו בהחלט צריכים עוד סיפורים כמו "כולם באים למסיבת הבונה"."


מי בא למסיבת הבונה  - ספר ילדים
מחברת - שרה ארנולד
איורים - רוברטה מלסומה
הוצאה - ספרי אוריון
עמודים - 33 עמודים
מחיר לצרכן: 78 ש"ח
ניתן לרכוש בחנויות הספרים ברחבי הארץ, בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות האונליין של ההוצאה כאן.
*הספר התקבל לסקירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use