6/04/2023

תערוכת אוכל FOOD במוזיאון העיצוב חולון

בס"ד

תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון



מי מאיתנו לא פתח את המקרר שוב ושוב בחיפוש אחר מה לאכול. אותו אור צהוב במקרר מושך אותנו לצרוך מזון, בהתאם לתאוריית החרדל והקטשופ (עליה ארחיב בהמשך), ואילו אם האור במקרר היה כחול, הוא היה מעורר בנו פחות תאבון. בתערוכה החדשה שנחנכה במוזיאון העיצוב חולון -תערוכת אוכל FOOD, תוכלו לגלות את היחסים שבין אוכל לאדם והקשר העיצובי. תיווכחו כי חוש הטעם הוא די הפקטור האחרון המשפיע עלינו, כאשר הראייה, הריח, המישוש והשמיעה הם האחראיים העיקריים לחווית האכילה שלנו.


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


 
בתערוכה צבעונית, המפעילה את החושים ועוסקת בנושאי חשקים וצרכים, משיכה, דחייה ופיתוי, מוצגים מעל 200 יצירות של מעצבים מהארץ ומהעולם - ממייצגי תלת מימד ועד מייצבים אינטראקטיביים ותמונות.

התערוכה מחולקת ל-3 חלקים: 
אוכל - בחלק זה בוחנים את היחסים בין האוכל לבני האדם, והתפקיד של העיצוב ביניהם. אוצרות: ליאורה רוזין ודנה בן שלום / גלריה עליונה ותחתונה.
צבועים - חלק העוסק בצבעי המאכל, ואיך הצבעים מתפרשים אצלנו במוח. אוצרות: ליאור חרמוני - מנהלת, ספריית החומרים על שם אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון / המסדרון ההיקפי.
טעימה מן העתיד - תערוכה אינטראקטיבית המשלבת כלי AI (בינה מלאכותית), המתקיימת כמעבדה חושית ובוחנת את עתיד המזון. אוצרות: טליא ינובר/מעבדת העיצוב.


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון




תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון



הביקור בתערוכת האוכל מתחיל בגלריה התחתונה, בה תפגשו במיצגים הסובבים סביב דבר בסיסי המאוד חשוב לקיומנו בני האדם - מים. מבקבוקים המעוצבים בסגנונות שונים ומתקני טיהור מים ועד מתקן מים שקיבל עיצוב מחדש כדוגמת מזרקות הרחוב, מפאת היותו מקום המשמש כהתכנסות חברתית.

לאחר מכן תגיעו לקומת הגלרייה העליונה, בה תפגשו בתופעת המוקבאנג שתפסה תאוצה בשנים האחרונות - אנשים המתעדים עצמם אוכלים ואת קולות לעיסותיהם ניתן לשמוע היטב; עיצוב המאכלים המושכים אותנו לטעום מהם, מבחן המרשמלו ומה אוכלים בחלל, ועד הארוחה האחרונה של אסירים המוצאים להורג שכללה אוסף תמונות ותיאורים מעניינים במיוחד של הבחירות של אותם אסירים - מזית עם גלעין שנראה כי נבחר על ידי האסיר בניסיון לשים סוף לגורלו בעצמו ועד ארוחת שחיתותית עם קילו תותים, באקט של עוף מ-KFC ועוד.

תיאוריית הקטשופ והחרדל, היא תאוריה בולטת בעולם השיווק שמקורה מהרטבים אותם מוסיפים למזון מהיר. האדום והצהוב המזוהים עם שני הרטבים האלו, יוצרים בנו תחושות חיוביות - האדום מזוהה עם כוח ואהבה והצהוב עם תחושה של אושר, חמימות ונוסטלגיה. מכיוון שכך, ניתן לפגוש את הצבעים האלו אצל מגוון חברות מזון כדוגמת מקדונלדס וברגר קינג, חברות אשראי כמאסטר כארד ושילוח כ-DHL. צבעים אלו נבחרו במיוחד לעיצוב חללי הגלריות של התערוכה.

בנוסף, תוכלו לפגוש בקומת הגלריה העליונה, בפרויקטים מיוחדים שיוצרו במסגרת תכנית "חממות פיס לאמנות ועיצוב" בשיתוף מוזיאון העיצוב חולון. התכנית נולדה בעקבות אתגרי הקורונה ובמטרה לאפשר לאמנים ומעצבים להמשיך וליצור במסגרת עוטפת מבחינה מקצועית, תקציבית וחברתית, גם בזמן שעולם התרבות הפסיק את פעילותו במהלך הקורונה.

בין העבודות שתפגשו: CLOACA (וים דלואה, 2020) - פס ייצור המדמה את פעולת המעיים האנושית, בשר העתיד - סטייק סרוג (נקסט נייצ'ר נטוורק, 2016), חומוס ספוקלטיבי של סטודיו REDDISH (נעמה שטיינבוק ועידן פקידמן), עבודתו של שחר קדם ועוד.


תערוכת צבועים מוזיאון עיצוב חולון

תערוכת צבועים מוזיאון העיצוב חולון


תערוכת צבועים מוזיאון העיצוב חולון


תערוכת צבועים מוזיאון העיצוב חולון



בתערוכת ה"צבועים" הממוקמת במסדרון ההיקפי, תוכלו ללמוד רבות על צבעי המאכל, ואולי גם לחשוב שוב אם לצרוך אותם. ממזון נטול צבע ועד מאכלים בעלי אריזה צבעונית וגם כאלו שזכו לתוספת צבעונית שאינה קיימת בטבע.
אחד האלמנטים המעניינים, מיני רבים, בתערוכה הוא הצבע הכחול. מתברר כי מכיוון שהוא אינו מצוי כל כך בטבע, הוא נמצא כמדכא תאבון, לעומת הצבע הצהוב, למשל, המצוי באור המקרר. כך שאם מעוניינים בהפחתת כמויות המזון, דיאטנים רבים ממליצים לעבור לאכול בצלחת כחולה.

בין העבודות בתערוכה זו, תוכלו לפגוש בקורנטו זוהר בחשכה של סטודיו בומפאס ופאר; אריחים לריצוף וחיפוי העשויים קליפות ביצים מרוסקות; כרטיסי כניסה אכילים המעודדים ילדים להתנסות במאכלים חדשים ועוד.

במהלך התערוכה תוכלו להנות גם ממגוון הרצאות של שפים ומעצבים מהמובילים בישראל כדוגמת: השפית רותי ברודו והמעצבת שירי ארד, השף אסף גרניט והמעצבת דניאל שמי, השף חיים כהן והאדריכלים ברנוביץ קרוננברג; השף יוסי שיטרית, האדריכל פיצו קדם והמעצב עודד בן יהודה ועוד.


תערוכת צבועים מוזיאון העיצוב חולון



דני וייס, מנכ"ל המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון:
"על התערוכה "אוכל" התחלנו לדון כמעט מיד עם כניסתי לתפקיד לפני כשש שנים, שנים בהן התלבטנו שוב ושוב כיצד לפצח את הנושא המורכב הזה ולהציגו כתערוכה העומדת בסטנדרטים הגבוהים של מוזיאון העיצוב חולון. שש שנים לאחר מכן ניתן לקבוע בסיפוק שסוף סוף הצלחנו, ואולי סמלי הדבר שהתערוכה שהעבודה עליה נמשכה לאורך כל תקופת כהונתי, היא גם התערוכה האחרונה שלי כמנכ"ל המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון, וזאת לאור מינויי כמנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה. אני סמוך ובטוח כי קהל רב ימצא ענין בנקודת המבט הייחודית של התערוכה על אחד הנושאים המרכזיים בקיומנו, ואלי אפילו המרכזי שבהם".


מיה דבש אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב חולון:
"המחשבה להציג במוזיאון תערוכה שעוסקת באוכל מלווה אותי כבר הרבה שנים. ב־2016 הצגנו תערוכה שעסקה בראייה "מבט על – משקפיים". ב־2017 הצגנו את ״סאונד״ שעסקה בשמיעה. לכן מתבקש היה שהתערוכה הבאה שלנו תעסוק באוכל ולכאורה בחוש הטעם.

לכאורה, מכיוון שהעיסוק בטעם מורכב משנראה. טעם הוא תחושה שנוצרת בפה, טעם הוא אחד מהחושים, טעם הוא תחושה, הרגשה והתנסות, טעם הוא היכולת לבחור בין יפה ולא יפה, טעם הוא סיבה (מטעמים), פקודה (מטעם) והדגשה (טעמי המקרא).

דרך העיסוק באוכל ובתהליכי העיצוב והצריכה שלו, התערוכה בוחנת את אותם סיבות, דגשים ובחירות עיצוביות ומעלה שאלות באשר לטיב ההשפעה שיש לאוכל על התרבות, על הזהות ועל הרגשות המניעים כל אחד ואחד מאיתנו".


ליאורה רוזין ודנה בן שלום אוצרות התערוכה "אוכל FOOD ״:
“נהוג לומר - אתה הוא מה שאתה אוכל… נראה כי המשפט שקושר בין אוכל לבריאות גופנו נכון היום יותר מתמיד. הבחירות הקולינריות שלנו מגדירות, מעצבות את הזהות שלנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים. דרך המזון ניתן ללמוד על סט הערכים שאנחנו מאמינים בו, ועל סדר העדיפויות שלנו. אתה הוא מה שאתה אוכל ולפעמים אתה הוא מה שאחרים רואים אותך אוכל.

עבור מעצבים אוכל הוא חומר גלם ממשי וסימבולי כאחד. מצד אחד, יותר ויותר מעצבים מעורבים בשלבי המחקר, הפיתוח והעיצוב של תעשיית המזון. מצד אחר, יש המתייחסים אל מזון כאל חומר גלם תרבותי או כאל נייר לקמוס לדרך בה חברה מתנהלת. הם מגיבים לדפוסי צריכת המזון ומביעים דעה לעיתים אף בביקורתיות.

התערוכה ״אוכל״ בוחנת את היחסים הבסיסים ועם זאת הסבוכים בין בני האדם למזונם, ואת התפקיד המורכב של פרקטיקת העיצוב במשוואה. היא שואפת לחשוף את אסטרטגיות הפיתוי השונות המופעלות הן בעולם הטבע והן בעולם עשוי יד אדם והתחקות אחר מעגלי הציד השונים בשרשרת המזון. בתערוכה זו יוצגו מאות יצירות ועבודות שיעוררו ויסעירו את הבטן והראש”.

תערוכת אוכל מוזיאון עיצוב חולון


תערוכת אוכל FOOD
כתובת: פנחס אילון 8, חולון, מוזיאון העיצוב חולון
התערוכה תהיה פתוחה עד ה-14/10/23.
לפרטים נוספים, רכישת כרטיסים ושעות פעילות, ליחצו כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use