4/21/2024

תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א

בס"ד

תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א



תערוכה חדשה נחנכה לאחרונה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב - תערוכת "הספר צריך לעבוד" - כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ובאוסף ביתן "אדם ועמלו" של מוז"א.

במלאת שנה לפטירתו של הסופר מאיר שלו, מקדיש מוז"א תערוכה מיוחדת המשלב בין ספריו של שלו לאוסף כלי העבודה של המוזיאון. בדרך מקורית ומקסימה, תזכו לחוות מספריו של הסופר, מציטוטיו ותיאוריו, תוך המחשה לכלי מלאכה המוזכרים בספריו השונים.

תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א



עוד בטרם כלל הסופר מאיר שלו בספריו בעלי מלאכה שונים, הוא דאג לחקור ולהעמיק רבות עליהם. הוא למד על בעלי מלאכה מקומיים, וכך שילב אותם ביצירותיו בצורה דקדקנית המסבירה על בעל המלאכה וכליו. הוא הסביר זאת כך: " כתיבה זו עבודה של בעל מלאכה. יש הרבה מסגרות ונגרות וסנדלרות. לא הכול מלודיות וארכיטקטורות ומריחת צבעים על בד. הספר צריך לעבוד".

בתערוכה המקסימה המתפרשת על פני ביתן אחד בשתי קומות במוז"א, תפגשו תחילה בתנ"ך הפרטי של מאיר שלו עם אחד הציטוטים שאהב במיוחד "ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה", וכן בכלי מלאכה שונים ככלי עבודה של הסתת: מטרקה - פטיש סתתים מעוגל לעיבוד גס של האבן, שאקוף - פטיש כבד לתקיעת יתדות בעת חציבת האבן, מונקאר - איזמל מחודד לקדיחת חורים באבן, ועוד, כולם מוזכרים בספרו "בביתו במדבר".


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א
אוצר התערוכה: ד"ר אלי כהן ששון

תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א



עוד תפגשו כאן כוורות נדירות ששימשו דבוראים מספרו "רומן רוסי", עליהם נשאלנו איך קרה שהכוורת הזו היא היחידה בעולם ששרדה. מדובר בכוורת שהדרך היחידה להוציא ממנה את הדבש זה על ידי הריסתה. התשובה הייתה פשוטה מאוד - מדובר בכוורת עתיקה שדבורים מעולם לא ביקרו בה, על כן מעולם לא שברו אותה והיא נשמרה.

בנוסף, שמענו סיפורים מעניינים על החולד - תותח החפרפרות שגם הוא מופיע בספר "בביתו במדבר". החולד היה, כאמור, מיועד לחיסול חפרפרות, אך עליו כתבו גם בעיתונות, ככלי שהופעל נגד מפעיליו.

התערוכה מקסימה ומפיחה את ציטוטיו הספרותיים והמעניינים של מאיר שלו לחיים, באמצעות המפגש עם כלי עבודה שמן הסתם לא היינו פוגשים ביום יום, במיוחד כשמדובר בכלי מלאכה עתיקים. ההמחשה והשילוב בין עולם הספרות לעולם המלאכה מועברת בצורה נפלאה ומעוררת עניין רב. 

הסופר מאיר שליו כתב גם ספרי ילדים, לכן הקומה השנייה בגלריית המגדל מוקדשת לילדים. באזור הילדים תפגשו בארבעה מספרי הילדים שלו:
"איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבאב הרומני" עם ייצוג מעולמו של האדם הקדמון.
"פנדה יוצאת למרעה" עם ייצוג מעולם המרעה והצאן.
"קרמר החתול לומד לשחות" עם ייצוג מעולם הדייג.
"הכינה נחמה" עם המאבק היומיומי בכינים עוד משחר ההיסטוריה.


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א



התערוכה מציעה גם אפשרות לצפות בראיון שנערך עם הסופר בכאן חינוכית בנושא "מה זה מוזה?", וכן לקרוא מספריו המצויים בספריית הגלריה.
כמו כן, תוכלו לפגוש בכניסה לביתן התערוכה בטרטור פרגוסון, הטרקטור ששימש השראה לספר הילדים האהוב "הטרקטור בארגז החול". הטרקטור הובא למוזיאון באדיבות מוזיאון הטרקטור בעין ורד.

עמי כץ, מנכ"ל מוז"א, אמר: "זהו כבוד גדול עבורנו במלאות שנה למותו של מאיר שליו, להציג תערוכה שמשלבת בין יצירותיו של אחד הסופרים החשובים בתרבות הישראלית לבין האוסף הייחודי של מוז"א. התערוכה 'הספר צריך לעבוד' מציגה לצד יצירותו הספרותית המונומנטלית, הענפה והייחודית של מאיר שלו, את האוסף המרתק של מוז"א. שלו תיאר בצורה בלתי נשכחת את חייהם של פועלים ובעלי מלאכה והתערוכה ממחישה את הטקסט באמצעות הפריטים האותנטיים שברשותנו, אוסף שמשמר ידע עתיק של בעלי מלאכה שפעלו כאן במאות השנים האחרונות. ד"ר אלי כהן ששון אצר ויצר כאן דיאלוג מרגש בין עולם המלאכה לבין עולם הספרות".

ד"ר אלי כהן ששון, אוצר התערוכה, אמר:" התערוכה משלבת בין הפריטים הייחודיים מאוסף מרכז אדם ועמלו במוז"א, שמציג ומשמר עולם הולך ונעלם של אורחות חיים, מלאכות ועבודה שהיו נהוגים בארץ ובארצות השכנות במשך דורות, ובין הטקסטים הספרותיים שכתב מאיר שלו. כך נרקמת בפנינו תמונה מלאה של עולם בעלי המלאכה שפעלו במרחב ושל הסופר מאיר שלו, שהיטיב לתאר את נופי הארץ ואנשיה, ושבספריו הפיח רוח חיים בכל העבודה הדוממים. התערוכה מזכירה כי בחובם של אלפי הפריטים השמורים במרתפי המוזיאון טמונים עוד סיפורים רבים על בעלי המלאכה ועל תבונת כפיהם".


תערוכת הספר צריך לעבוד במוז"א



תערוכת הספר צריך לעבוד
מיקום: בבניין המגדל במוז"א, תל אביב
נעילת התערוכה: 12.10.24.
כתובת: חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב.
מחיר: 52 ש"ח, ילדים עד גיל 18: חינם, חיילים: ללא תשלום בהצגת חוגר, סטודנטים: 35 ש"ח, אזרחים ותיקים: 26 ש"ח.
לפרטים נוספים: 03-6415244 או באתר המוזיאון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use