1/26/2020

מה יש לעשות בסלוניקי, יוון? הרבה מאוד! מטירות, מוזיאונים, שווקים ועוד

בס"ד

סלוניקי, מבט ממגדל טריגוניו

יש כל כך הרבה מה לעשות ולראות בסלוניקי, במיוחד אם אתם חובבי נופים, מוזיאונים, הריסות ושווקים, ועל כן קיבצתי לכם את המדריך השלם לטיול בעיר. או יותר נכון להגיד, המדריך הכמעט שלם, אחרי הכול יש שם עוד כל כך הרבה מה לראות ולעשות.

את הטיול שלנו התחלנו בכלל בנחיתה בעיר סופיה, בבולגריה, אבל על כך אכתוב בפוסט אחר.

מבט על העיר ממצודת הפטפירגיו

טסנו באמצע חודש נובמבר לסופיה, בולגריה עם וויז אייר. משך טיסת ההלוך הייתה כשעתיים וקצת ומשם שכרנו רכב ויצאנו לדרך אל עבר סלוניקי שביוון. שם תכננו להעביר את השבת ליד הקהילה היהודית במקום.
מזג האוויר ביוון בחודש נובמבר מאוד דמה למזג האוויר הישראלי. אם בבולגריה היה לנו קר וגשום, יוון קידמה את פנינו עם שמש וצורך עז לחזור לחולצות הקצרות. למעט יום אחד שירד גשם ללא הפסקה.

סלוניקי מבט מלמעלה
מבט על העיר סלוניקי מאזור העיר העילית

סלוניקי בהיסטוריה והקשר ליהודים
סלוניקי היא העיר השנייה בגודלה ביוון שנוסדה על ידי מלך מוקדון קסאנדרוס, ומאחוריה עומד סיפור שלם.
העיר ,שקרויה בפי היוונים תסלוניקי, נקראה על שם ת'סלוניקה, מי שהייתה אישתו של קסאנדרוס ואחותו למחצה של אלכסנדר הגדול.

תסלוניקה הייתה ביתם של פיליפוס השני ופילגשו ניססיפוליס, וביום שנולדה צבא מקדוניה ניצח בקרב נגד העיר תסליה. על כן אביה החליט לקרוא לה תסלוניקה - שילוב של שם העיר תסליה עם המילה "ניקה" שפירושה ניצחון.

העיר עברה תחת כמה שלטונות, ולכן ניתן למצוא בה סממנים מכל אותן תקופות: השלטון המוקדוני, השלטון הרומי, השלטון העות'מאני ולבסוף כמובן השלטון היווני.
יהודים רבים הגיעו לאחר גירוש ספרד בשנת 1492 לעיר סלוניקי. והקהילה היהודית במקום שגשגה והיוותה חלק משמעותי בכלכלת העיר בתקופת שלטון האימפריה העות'מאנית.

בזמן מלחמת העולם הראשונה, כ-10,000 יהודים עלו לארץ ישראל בעקבות שריפה גדולה שהתרחשה בעיר והותירה אותם חסרי כל. וכן, בשל גלי אנטישמיות שהחלו לבצבץ באזור בעקבות הגירת פליטים אנטישמיים מאנטוליה ליוון.
במלחמת העולם השנייה, כמעט ולא נותר זכר מהקהילה הענפה של סלוניקי. כ-96% מיהודיה (כ-50,000 נפש) נספו בשואה ה"יד.

ביקרנו באזור הנמצא ממש על הטיילת ואיכשהו פספסנו את כיכר החירות שכיום משמשת כמגרש חנייה. הכיכר בעבר שימשה כמקום מפגשם של יהודי סלוניקי.
ובהמשך כמקום בו הנאצים ימ"ש ריכזו את היהודים והשפילו אותם ולקראת סוף המלחמה הם נלקחו משם לתחנת הרכבת ולקרונות בדרך אל מחנות ההשמדה.

אחד האירועים המשפילים שהתרחשו באותה כיכר אירע ב-11 ביולי 1942. כ-9,000 יהודים בגילאי 19-45 נצטוו להתייצב בכיכר ולהתעמל ולרקוד ללא הפסקה תחת השמש הקופחת, בזמן שהגרמנים לועגים מהצד.
במהלך אותו אירוע, רבים מהיהודים נזקקו לטיפול רפואי בשל המכות האכזריות שספגו מידי החיילים הגרמנים.

כיום בכיכר ניתן למצוא אנדרטה עם לוח הנצחה לזכרם של קהילת יהודי סלוניקי שנספו בשואה.
האנדרטה נמצאת קרוב למוזיאון היהודי של סלוניקי שמפאת הזמן הקצר שהיה לנו עד שבת לא הספקנו להגיע אליו. במוזיאון תוכלו לבקר ולראות צילומים מאותו אירוע של היהודים המתעמלים בכיכר והגרמנים עומדים וצוחקים.

רכב ואן ברחבי סלוניקי

טיול ברכב בסלוניקי
נסיעה בסלוניקי עם רכב ענק יכולה להוות אתגר גדול. סלוניקי היא עיר עם סמטאות רבות וצרות, ולא פעם גם עליות תלולות וחדות המזכירות נסיעה בעיר צפת.
שכרנו רכב ואן גדול המתאים ל-9 נוסעים ועשינו את דרכנו לעבר הדירה ששכרנו לאותו יום.

אז כמו שאמרתי, סלוניקי מאוד צפופה, וההגעה לדירה הייתה מעט קדחתנית ומייגעת. הסמטאות הצרות הקשו את ההגעה ליעד, מכיוון שלא מדובר רק בסמטאות צרות אלא בכל סמטה וסמטה תמצאו כמות בלתי מבוטלת של רכבים החונים בצפיפות כיאה לשכונה בתל אביב.
בסופו של דבר הגענו למקום ואף הצלחנו לחנות בחנייה הפרטית של בעלי המקום ספרטקוס שהיה מאוד ידידותי והתקשורת איתו הייתה מאוד קלה וטובה.

דירה בסלוניקי

סלון דירה בסלוניקי

דירה 1
דירת 80 מטר רבוע מאוד מרווחת ול-6 אנשים ללילה זה היה פשוט זול ומעולה (כ-213 ש"ח כולל מיסים). במקום יש Wifi שזה היה תנאי הכרחי בכל הזמנה שעשינו.
מיטת קומותיים ומיטת יחיד בחדר אחד, מיטה זוגית בחדר נוסף וסלון מרווח המתחבר למטבח עם מיטת ספה וספת שזלונג.

מכיוון שאנחנו אוכלים רק כשר, דאגנו להביא מהארץ ציוד מלא לבישול בחו"ל: סיר, צלחות, סכו"ם וכו' ווידאנו שבכל דירה יש כיריים וקומקום למים לקפה על הבוקר ולמילוי תרמוס שלוקחים לדרך להכנת שתייה חמה או מרק נמס עם שקדי מרק.
להזמנת הדירה, ליחצו כאן (
אם מבצעים רכישה דרך הלינק, תשלמו את המחיר הרגיל לדירה ואני אוכל לקבל על הרכישה עמלה).

חניית מצודת הפטפירגיו
החנייה במצודת הפטפירגיו

הריסות במצודת הפטפירגיו

אישה מנקה מציאות במצודת בפטפיריגו
ניקוי הריסות בתוך מצודת הפטפירגיו

העיר העילית של סלוניקי
החלטנו לסגור את היום כמה שיותר מהר, על מנת שנוכל לנצל את יום השישי הקצר כמה שיותר לטיולים לפני שהשבת נכנסת.
התחלנו את היום בטיול למצודת האפטפירגיו, הממוקמת בחלקה העליון של העיר, ברובע התורכי של סלוניקי.

המקום נפתח ב-8:30, אך אפילו שהגענו מוקדם יותר, פתחו לנו את המקום. אם תגיעו מוקדם על הבוקר, תוכלו לתפוס חנייה בקלות. לפחות בתקופת החורף, שזו העונה הקצת פחות מתויירת.
ולמה קצת פחות? כי בזמן שסיימנו לסייר במקום, הגיעה קבוצת תלמידים ענקית והחנייה התמלאה כבר די לגמרי.
החנייה במקום היא חינמית וניתן להסתובב מסביב לטירה בחינם, אך מאוד מומלץ לשלם את ה-3 יורו ולהיכנס פנימה.

מצודת הפטפירגיו מבחוץ

מבט מבחוץ מצודת הפטפירגיו

מצודת הפטפירגיו סלוניקי, תא בידוד, עץ ומודל

חתול ישן במוזיאון הפטפירגיו
חפץ עתיקים במוזיאון המצודה

פריטים עתיקים במוזיאון מצודת הפטפירגיו

מצודת אפטפירגיו הייתה בבעלות השלטון הטורקי עד סוף המאה ה-19, ולאחר שהם גורשו, המצודה הוסבה לבית כלא.
בתוך המצודה, תוכלו להציץ למוזיאון קטן עם מידע רב על המקום, כולל פריטים מאותה תקופה והצצה לחייהם של האסירים.

בית הכלא אינו משדר אווירה קריפית ומפחידה כמו הכלא שטיילנו בו במונטנה. אולם, זה בהחלט נראה חוויה לא נעימה, במיוחד תאי הבידוד.

מדרגות קשות לעלייה במצודת הפטפירגיו
מדרגות עלייה לחומות המצודה

על ראש מצודת הפטפירגיו

מצודת הפטפירגיו מבפנים

תצפית ממצודת הפטפירגיו

ההיילייט של המקום נמצא בעלייה במדרגות לחלק העליון של הטירה המשקיף על חלק נכבד מסלוניקי. חלק מהמדרגות הן מעט מאתגרות לטיפוס, ולכן כדאי לקחת את זה בחשבון אם יש לכם בקבוצה אדם עם מוגבלות פיזית קשה.
אם יש בקבוצה מישהו שיכול לתמוך ולעזור בעלייה, אדם בעל מוגבלות פיזית קלה כנראה יוכל להסתדר ולעלות בהצלחה.

מגדל טריגוניו ביום
מגדל טריגוניו

המרפסת ליד מגדל טריגוניו

תצפית מגדל טריגוניו
נוף המשקיף אל העיר ממגדל טריגוניו

לאחר מכן המשכנו בנסיעה למגדל טריגוניו שנבנה במחצית השנייה של המאה ה-15 ושימש כמחסן ומגדל ארטילריה. למגדל אין אפשרות להיכנס, אולם ניתן להגיע לרחבה הממוקמת ממש ליד ולהנות גם כן מהנוף הנשקף לעיר ללא תשלום.
אם אתם דחוקים בזמן, ממליצה לתעדף את טירת ההפטפירגיו על המגדל. אומנם עולה כסף, אך הרבה יותר מרשים ומעניין.

חורבות הפורום הרומאי ביוון
הפורום הרומאי

פורום אגורה רומאי בסלוניקי

הפורום הרומאי בסלוניקי

טיול במרכז העיר, במוקדי התיירות, הטיילת וקצת שופינג
טיילנו ברגל ברחבי העיר סלוניקי, כאשר לאורך הדרך צפינו במספר מוקדים תיירותיים. ראינו מרחוק את הרוטונדה, בין המבנים העתיקים בכל יוון, שהיה אמור לשמש כקבר מלכותי עבור הקיסר גלריוס ולבסוף שימש ככנסייה ולאחר מכן מסגד.

הגענו לאזור הפורום הרומאי, בו מתגלה שילוב מיוחד בין המודרני לעתיק. מצד אחד תמצאו את רחבת הפורום העמוסה בשרידים והריסות ומצד שני תמצאו בנייני מגורים וחנויות.
הפורום הרומאי הוא אתר ארכיאולוגי מתקופת השלטון הרומי שנחשף ב-1960 וכיום ניתן לסייר בתוכו בתשלום או לצפות בשרידים מהרחוב. אנחנו החלטנו לחסוך זמן וכסף ולצפות באזור מבחוץ, אך חובבי ההריסות בטוח ישמחו לחקור ולהסתובב בין השרידים.

טיילנו לאורך טיילת ניקיס בטיול רגלי בשבת, ולכן לצערי לחלק הזה של הטיול אין לי תמונות. בטיילת ניתן להנות מהנוף לים הפתוח ולהתרשם מכמה מוקדים תיירותיים נוספים.
המגדל הלבן שכבר מזמן אינו לבן הוא מגדל עגול מהמאה ה-15 שנבנה לצורך הגנה על העיר. בתקופת השלטון העות'מני, המגדל קיבל את השם "מגדל הדמים" מכיוון ששימש כבית סוהר שהוצאו בו אסירים להורג.

עם החזרת השלטון ליוונים, הם צבעו את המגדל בלבן, אך עם הזמן הצבע התקלף. בתוך המגדל נמצא המוזיאון לתרבות הביזנטית שהכניסה אליו בתשלום.
קצת בהמשך, ניתן לראות את הפסל של אלכסנדר מוקדון רכוב על סוס.
וכמו שציינתי מקודם, ניתן לראות את כיכר החירות הידועה גם ככיכר "הקדושים המעונים היהודיים" עם אנדרטה לזכר שואת יהודי סלוניקי.

מדרחוב סלוניקי מואר בלילה
המדרחוב בלילה

מדרחוב סלוניקי בלילה

בטיילת טיילנו גם בשעות הערב במוצ"ש, וסיור ביום אינו כסיור בלילה. לכל זמן היופי שלו. למרות הקור, בתי הקפה והמסעדות במקום היו שוקקי חיים.
אנחנו רצינו לנצל את מוצאי שבת לקניות והסתובבות באזור, אך מכיוון שחלק מהמקומות נסגרים מוקדם, הספקנו יותר להתרשם מהאורות היפהפיים ברחוב ופחות ממסע הקניות.

בכלל בנוגע לשופינג, אפשר להגיד שקצת התאכזבנו. המחירים די כמו בישראל. אנחנו אוהבים למצוא חנויות, שאינן מותגים, שכיף לחקור ולא כל כך מצאנו כאלה.
בין הדברים היחידים שהצלחתי להתחדש הפעם זה נעליים של פילה שעלו כ-100 ש"ח בקניית שני זוגות בקניון האאוטלט One Salonica Outlet Mall שלידו חנייה חופשית ומרווחת, ומגן מסך לפלאפון שיוצא קצת יותר זול מהארץ שאותו רכשתי באחת החנויות שבמרכז העיר.

היה מאוד חסר לי בטיול הזה למצוא את מרכזי הקניות הגדולים האלה שאינם של מותגים, שכל כך מאפיינים חלקים אחרים באירופה. כך למשל, בהרבה מקומות באירופה קיימת רשת  Kik (קיק) הגרמנית שבה ניתן למצוא מגוון בגדים וגם כלי בית ושטויות אחרות במחירים זולים, או אם למשל התחשק לכם לבקר בחנות הדומה למקס סטוק ודן דיל הישראליות, בצרפת תוכלו למצוא את החנות אקשן (Action) שבה, כל פעם שביקרתי, יצאתי עם שלל (אחד מהאוצרות היה קערת הפינגווין המתוקה הזו).
אוהבי Primark גם כן יתאכזבו שאין לרשת חנויות בכל יוון.

אני מניחה שמן הסתם ישנן חנויות כאלה בעיר, אך אנחנו פשוט לא זכינו להיתקל בהן.

חשבנו ללכת ביום שישי לאכול במסעדת סלוניקימאס שלפי מה שבדקנו היא אמורה להיות כשרה. המסעדה ממקומת באחת הסמטאות הקרובות לטיילת ניקיס.
ניתן למצוא באזור מלא חניונים תת קרקעיים, אך מכיוון שהרכב שלנו היה מאוד גבוה, היה מעט מאתגר למצוא חניון שהרכב יוכל להיכנס אליו.

בסופו של דבר מצאנו חניון תת קרקעי שהיה מתאים לגובה הרכב, אך לפני כן בדקנו אם המסעדה בכלל פתוחה.
יצאנו רגלית לרחוב שבו המסעדה ממוקמת והאמת שהיה די מאתגר למצוא אותה. מפאת האנטישמיות הקיימת בעולם, המסעדה כמובן מוסווית ואינה נראית מבחוץ כמסעדה.
בסופו של דבר גילינו כי המקום כבר סגור, מכיוון שהם נערכים לסעודות שבת.

דירה במרכז סלוניקי

דירה 2
סגרנו לשבת דירה שהייתה מאוד קרובה לבית הכנסת, הליכה של כ-5-10 דקות. בדירה שלושה חדרים מרווחים עם מיטות סופר נוחות וסלון עם מרפסת המשקיפה לשוק.
הבעלים של הדירה, הארי, והמנקה היו ממש מקסימים ואף איפשרו לנו לקבל את הדירה לפני הזמן. כמו כן, הארי היה מאוד תקשורתי וממש היה לו חשוב לדעת שהכול לשביעות רצוננו.

יתרונות הדירה היו כמובן הקירבה לבית הכנסת, לשוק ולמרכז העיר, כך שהכול נמצא במרחק הליכה קלה. הדירה מאוד שמורה וחוץ מכ-4-5 מדרגות בכניסה לבניין, ההגעה לדירה אפשרית באמצעות מעלית.
מאוד זהירות עם המעליות ביוון ובבולגריה גם, שכן אין להן דלת פנימית ופשוט רואים את הקיר זז מול עיניכם.
החסרון של הדירה היה חדר הרחצה היחיד שאמור להספיק להרבה אנשים והחנייה. להזמנת הדירה, ליחצו כאן (בהזמנה דרך הלינק, אוכל לקבל עמלה).

חנייה חינם בסלוניקי

כשומרי שבת, לא הייתה לנו אפשרות להשאיר את הרכב בחנייה הקרובה לבניין. גם מכיוון שהחנייה הייתה מוגבלת בזמן וגם מכיוון שיש צורך לחדש את התשלום בשבת עצמה, מה ש-לנו אין אפשרות.
לכן החלטנו לחפש בגוגל מפס אזורי חנייה חינם, ומצאנו מגרש חנייה חינמי כחצי קילומטר מהאזור שלנו. נסענו והחננו שם וברוך השם הרכב היה שלם וללא רבב כשבאנו לקחת אותו בראשון על הבוקר.
המפה למגרש החנייה החינמי למי שרוצה : kassandrou 79, Thessaloniki

שוק פירות וירקות בסלוניקי

שוק סלוניקי

טיול קטן בשוק
לפני שבת היינו צריכים לקנות כמה דברים, וקרבת השוק לדירה הייתה מאוד מועילה. אני לא בטוחה אם השוק שהיינו בו היה חלק משוק מודיאנו המפורסם.
ירדנו לשוק הצבעוני ומצאנו בקלות חנות שבה רצינו לרכוש כמה דברים לשבת. המוכרת דיברה רק ביוונית, אך עם כמה תנועות ידיים והרצון העז של הגברת לעזור לנו, יצאנו מחוייכים ולמדנו גם כמה מילים ביוונית.

בכלל היוונים, בדומה לישראלים, התגלו כאנשים מאוד חמימים המעוניינים לעזור וללמד.

אם תמשיכו פנימה יותר לתוך השוק, תגיעו לאזור בשוק ובו מלא דוכני בגדים.

חלות סלוניקאיות של כושר לאדינו

חלות סלוניקי כושר לאדינו

אוכל שבתי בחו"ל
לרוב בשבתות בחו"ל אנחנו מסתדרים עם מוצרים שהבאנו מהארץ ועוד כמה פריטים שאפשרי לקנות בחו"ל (בעיקר ירקות, אך גם פרינגלס ושטויות אחרות. הכי מדהים שנתקלנו עד כה בטיולים באזורים שקצת יותר מאתגר למצוא אוכל כשר, היה בטיול בהודו. שם מצאנו ממרח נוטלה כשר! זה היה פשוט תענוג).

הפעם החלטנו להתפנק בשבת בסלוניקי והזמנו את השירות של כושר לאדינו. Kosher Ladino היה חלום שנהגה על ידי אינו ורג'ינה שלהם ידע רחב בכשרות ובמטבח הספרדי-הסלוניקאי. וביחד עם מיכאל וסופיה, החלום התפתח והפך לעשייה של ממש עם חברה המספקת אוכל כשר ביוון לכל דורש.

שניצלים בלאפה של כושר לאדינו

עוף עם פטריות של כושר לאדינו

תפוחי אדמה ובטטה של כושר לאדינו

אורז עם גרגרי רימון כושר לאדינו

חברת כושר לאדינו מספקת אוכל איכותי, המוכן מתוך כבוד ואהבה, על מנת ליצור מזון טוב לגוף ולנשמה. האוכל מיוצר תחת תנאים מוקפדים ומחמירים להכנת מזון איכותי ובטיחותי.
הרצון של החברה להגיש אוכל כשר נבע מהאהבה לאוכל בריא ומזין וכמובן הקשר עם בורא עולם.
החברה מקפידה על שימוש במרכיבים וטעמים מקומיים, על מנת לחשוף את הסועדים לטעמים הייחודיים והטובים ביותר של המטבח הסלוניקאי.

קיבלנו הנחה בתמורה לסיקור ולאחר שהחלטנו על המנות שברצוננו להזמין, סגרנו עם סופיה דרך האימייל על המקום והזמן שאליו המשלוח שלנו יגיע.
יש ליצור קשר עם המקום מספיק זמן מראש, על מנת שיוכלו להיערך בהתאם לכל בקשה שלכם.

בחברה ממש חשבו על הכול, ואם ברצונכם לשמור על האוכל חם בשבת, תוכלו לשכור מהם פלטת שבת (החל מ-20 יורו). אנחנו רק דאגנו להביא מהבית שעון שבת.

מארז של כושר לאדינו

קינוח פרווה בכוס Kosher Ladino

עוגת תפוחים כושר לאדינו

האוכל הגיע אלינו בשעה שסוכם, כאשר התשלום מתבצע במקום במזומן. קיבלנו 2 חלות סלוניקיאיות ענקיות, מרשימות וטעימות! שפשוט התענגנו עליהן גם בהמשך השבוע.
בנוסף, קיבלנו לאפות במילוי ירקות צבעוניים ושניצלים טעימים, עוף עם פטריות, אורז צבעוני עם גרגרי רימון, בטטות ותפוחי אדמה מהתנור ושני קינוחי פרווה לקיבת המתוקים - עוגת תפוחים חלומית וקינוח קרמי עם רפרפת וניל, קצפת עם פיסטוקים ומה שהיה נדמה לנו כשערות קדאיף.

האוכל הגיע באריזות קרטון סגורות בצורה מאורגנת ומרשימה, וכל מארז שפתחנו התרשמנו נכבדות מהתכולה.
נראה היה שכל המאכלים הוכנו בהרבה אהבה ומחשבה, עם שימת לב לכל פרט ושימוש בתוצרת טרייה ואיכותית.

חלות סלוניקי

מתקני החברה ממוקמים בעיר קטריני, כ-40 דקות נסיעה מסלוניקי, המשקיפים מצד אחד להר אולימפוס המפורסם ומהצד השני נגלה באופק הים .
אנחנו עשינו טיול קטן באזור הר אולימפוס, אולם מפאת לוח הזמנים הצפוף לא יכולנו להגיע ולבקר במפעלי החברה.
במפעלי החברה תוכלו להנות מארוחות כל יום, למעט שבת, החל מהשעה 11:00 בבוקר ואף לקבל סיור באזורי ההכנה, להנות מסדנא להכנת בורקיטס או חלות סלוניקי ועוד. יש לתאם הגעה מראש לגבי הפעילויות השונות במקום.

מחיר קופסה אישית הכולל מנה עיקרית, תוספת, סלט, קינוח, לחם וסכו"ם עולה בין 13 ל-15 יורו. משלוח עולה כ-5 יורו לקופסה.
האוכל מגיע בקופסאות אטומות, כך שניתן לחמם מחדש גם במיקרוגל שאינו כשר. ואם המשלוח הוא למקום מרוחק, האוכל נארז בזהירות לאחר שעבר הקפאה מהירה השומרת עליו ונשלח בקופסה איזותרמית, המאפשרת לשמור על טמפרטורת המוצר.

האוכל של חברת כושר לאדינו כשר גלאט בהשגחת הרב אהרון ישראל, רב קהילת יהודי סלוניקי, וניתן להזמין אותו לכל חלקי יוון.
לפרטים נוספים והזמנות: https://www.kosherladino.gr
אם יש לכם שאלות, מומלץ לפנות אליהם בדף צור קשר, הם עונים מהר ועוזרים בכל שאלה ותהיה.

גראפיטי וחתול חמוד בסלוניקי

גרפיטי ומוזיאונים בכל פינה
סלוניקי עצמה נראית מעט מיושנת עם ציורי גרפיטי רבים בכל פינה, אך מדובר בהחלט במקום קסום. ואם אתם אוהבים מוזיאונים, תשמחו לגלות כי סלוניקי עשירה במוזיאונים. ובתקופת החורף (החל מנובמבר ועד מרץ), תוכלו להנות ממגוון עצום של מוזיאונים בחצי מחיר.

כמעט בכל פינה תוכלו למצוא מוזיאון בנושא אחר; אם זה המוזיאון הארכיאולוגי, המוזיאון היהודי, מוזיאון המלחמה, מוזיאון התרבות הביזנטית, מוזיאון המאבק המקדוני, מוזיאון לרוקחות ומוזיאון אטטורק על השליט הטורקי ממצרים ועוד ועוד.
ממה שהבנו שני המוזיאונים האחרונים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום. הבעיה הייתה שסיור עם רכב במרכז העיר הייתה מאתגרת מבחינת חנייה.

ישנם מקומות רבים שנראה כי יש חנייה בשפע, אך מסתבר שהחנייה מיועדת רק עבור תושבי המקום, אז שימו לב ותוודאו עם אנשי המקום לפני שאתם מחליטים לחנות, הם יותר משמחים לעזור.

מכיוון שביום ראשון רוב המקומות סגורים, שמנו פעמינו למערב יוון. שם ביקרנו במקומות שהיו פתוחים ביום ראשון, מעניינים ויפים. אבל זה כבר לכתבה הבאה :-)

מבט מהעיר העילית של סלוניקי

ולמי שאין כוח לקרוא, כמה נקודות בקטנה:

סלוניקי
עיר צפופה המזכירה את צפת הצפונית, עם סמטאות צרות ועליות תלולות שרכב גדול עלול להתקשות בסיור בתוכן. אם מצאתם דירה במרכז העיר, יותר קל להתנייד ברגל, אם מתאפשר לכם כמובן.

טיסות
אנחנו טסנו עם וויז אייר לבולגריה, כי רצינו לטייל בעוד מדינה חוץ מיוון. ניתן כמובן לטוס גם ליוון בזול, והדרך הכי קלה למציאת טיסות היא דרך אתר skyscanner.net
כמובן שיש לשים לב כי הרבה מהמחירים המופיעים באתר השייכים לחברות Low Cost, אינם כוללים את מחיר המזוודות ועוד.

מזג אוויר
מזג האוויר באמצע נובמבר 2019 התאפיין בחמימות בדומה למה שהתחולל כאן בארץ ישראל, למעט יום אחד שירד גשם ללא הפסקה. לכן מומלץ להתעדכן במזג האוויר ולדאוג לתוכנית ב' למקרה ויתפוס אתכם גשם.

רכב
השכרת רכב מבולגריה וחצייה ליוון דורשת הוצאת גרין קארד. יש ליצור קשר עם חברת ההשכרה לפחות 4 ימי עסקים לפני ההגעה עם שליחת צילום דרכון ורשיון נהיגה, על מנת שיכינו לכם את ה-green card.
ניתן כמובן לשכור גם רכב ביוון, אך ממה שראינו אם תרצו לצאת מחוץ ליוון עם הרכב, זו יכולה להיות בעיה. את הרכב אנחנו שוכרים לרוב דרך החברה שמצאנו שהכי נוח בה לשכור רכבים economycarrentals.com (בהזמנה דרך הלינק, אוכל לקבל עמלה)

כל עסקה נסגרת באתר מול סוכנות רכב אחרת. את שם הסוכנות מקבלים רק לאחר סגירת העסקה. אם יש ביקוש להסבר מפורט יותר על האתר, כיתבו לי ואשמח לכתוב על כך רשומה שלמה ומפורטת.

מחיר הדלק ביוון הוא די כמו בישראל. בסביבות ה-6 ומשהו ש"ח לליטר בנזין. מחיר הסולר (דיזל) ביוון יותר זול מבישראל.

חנייה
הרבה מהשילוטים בסלוניקי מיועדים לחנייה לזמן קצר או עבור התושבים בלבד. וודאו זאת לפני שאתם מחליטים לחנות בחנייה שעומדת שוממה ומזמינה, על מנת לחסוך עוגמת נפש בצורת קנס וכדומה.
במרכז העיר ישנם הרבה חניונים תת קרקעיים, אך הם יותר מותאמים לרכבים משפחתיים רגילים ופחות ל-ואנים (מצאנו רק שני חניונים תת קרקעיים שהיו בגובה המספיק לרכב גדול כמו שלנו).
אם אתם רוצים לחסוך כסף ואין לכם בעיה קצת ללכת, מומלץ לחפש באפליקציית google maps את הביטוי free parking ולקוות שתמצאו חנייה חינם בסביבה.

אוטובוסים
במידה ולא שכרתם רכב ואין לכם חשק ללכת ברגל, הדרך הנוספת שתוכלו להתנייד בה בסלוניקי היא באוטובוסים. ניתן לרכוש כרטיסים במספר מקומות ברחבי העיר או בחלק מהאוטובוסים. המידע המלא כאן.
 באתר הזה תוכלו לקבל מידע מלא על כל קווי האוטובוס הקייימים בעיר, ואם רכשתם סים מקומי או מצאתם נקודה חמה (wifi - hot spot) ויש לכם אינטרנט פתוח כל הזמן, תוכלו להוריד את אפליקציית האוטובוסים של העיר ולקבל מידע בזמן אמת. מכיוון שנסענו ברכב מהשכרה, לא היינו צריכים להשתמש באפליקציה או באתר.

לאפליקציה באנדרואיד, ליחצו כאן
לאפליקציה באייפון (IOS), ליחצו כאן.
מידע על מכירת כרטיסים, כאן.

כבישי אגרה
ביוון תמצאו מספר רב של כבישי אגרה, ובקרוב הולכים להתווסף עוד כמה. המחיר אינו הכי זול, אך הרבה פעמים חוסך זמן משמעותי כשמנסים להספיק כמה שיותר אטרקציות בימי החורף הקצרים.

גוגל מפות / WAZE / אינטרנט חינם / איך להגיע ממקום למקום
אם במקרה לא רכשתם סים מקומי ואין לכם WiFi, דאגו להוריד בישראל את כל המפות הדרושות לכם לנסיעה ב-google maps. כך תוכלו לקבל ניווט לא מקוון (ללא אינטרנט) בכל מקום.
ישנם מגוון מקומות המאפשרים לכם לקבל אינטרנט חינמי, אך בנסיעה בדרכים אל תבנו על זה ודאגו להוריד את  האזור שאתם מטיילים בגוגל מפות לנייד.

מעבר גבול
במעבר הגבול מהעיר קולטה, בולגריה ליוון, צפו להתעכב די הרבה זמן. במעבר של יוון עוצרים רכב-רכב ובודקים את הדרכונים של כל הנוסעים. לכן דאגו להכין מראש את הדרכונים של כל יושבי הרכב וכן את הכרטיס הכתום המצוי בארנק של מסמכי הרכב.

לאחר שתעברו, מצפה לכם בהמשך הכביש עוד עמדה שבה תצטרכו לשלם על הכניסה ליוון.
מעבר הגבול ההררי מיוון לבולגריה לוקח הרבה זמן בגלל הדרכים המפותלות, אך הכניסה לבולגריה זריזה יותר ואין צורך בתשלום.
ליד המעברי גבול של יוון ובולגריה מהצד של העיר קולטה, ישנן חנויות ללא מע"מ. לא חזרנו לבולגריה בדרך הזו, ולכן לא בדקנו עד כמה החנויות האלה שוות.

אוכל כשר
ישנו את בית חב"ד בעיר עם מסעדה במלון אסטוריה, מסעדת סלוניקימאס (שלפי הבנתנו אמורה להיות כשרה) וחברת כושר לאדינו המספקת ארוחות לכל ימות השבוע, גם לשבת, במחירים מאוד נוחים ושירות מצויין עם משלוחים לכל עבר יוון.

בית כנסת
למי שמגיע להתפלל בשבת בבית כנסת "יד לזכרון", יש להגיע לפני שבת עם הדרכון שלכם ולהירשם בכניסה (גם אם יגידו לכם שאין צורך, תתעקשו להירשם! לאחי נאמר שאין צורך, ובשבת לא נתנו לו להיכנס במשך הרבה מאוד זמן).
הבית כנסת הפעיל אינו נראה כמו בית כנסת רגיל, אלא הוא נמצא בתוך מבנה של בניין משרדים גדול. מיקום הבית כנסת בגוגל מפס, כאן.

אטרקציות ומוקדי תיירות בעיר
טירת האפטפירגיו, מגדל טריגוניון, טיילת ניקיס, כיכר הקדושים המעונים עם אנדרטת הנצחה ליהודי סלוניקי שנספו בשואה, המגדל הלבן, פורום אגורה הרומאי, פסל אלכסנדר מוקדון רכוב על סוס, שוק מודיאנו.
אם אתם אנשי מוזיאונים, בסלוניקי תמצאו מלאי בלתי נדלה של מוזיאונים מכל הסוגים. ובזמן החורף, החל מה-1 לנובמבר ועד ה-31 למרץ, תוכלו להנות מהנחה של כ-50% כמעט בכל המוזיאונים.

מטבע וקניות
המטבע ביוון הוא יורו, כמו ברבות מערי מערב אירופה.
לרכישות מעל 25 יורו ביוון, תצטרכו להקיש את הקוד הסודי שלכם של האשראי, אז אל תשכחו אותו.
במידה ושכחתם, ישנה אופציה בחברת ישראכרט למשל, להוריד את האפליקציה ולשחזר את הסיסמא בקלות.
ממה שראינו המחירים בסלוניקי הם די כמו המחירים בישראל, אך ישנם דברים שניתן למצוא שם בזול יותר.

שיהיה לכם טיול מהנה ושימרו על עצמכם!
אם יש לכם שאלות, מוזמנים לכתוב לי למטה בתגובות ואם עדיין לא נרשמתם, מוזמנים לעקוב אחרי העדכונים שלנו באינסטגרם, בפייסבוק ביוטיוב, ובטיקטוק.