8/11/2024

תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א

בס"ד

תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



לאחרונה הושקה תערוכה חדשה במוזיאון ארץ-ישראל בתל אביב - משכית 70/30/10, המוקדשת כולה למורשת האופנתית של המותג הוותיק שחזר לשוק לפני כעשור.

תערוכת משכית 70/30/10, מציגה את המותג לאורך כל שנותיו, החל משלב הקמתו לפני 70 שנה, בה פעל כחברה ממשלתית לטיפוח מלאכות הבית בקרב עולים חדשים, דרך סגירתו לפני 30 שנה ולבסוף פתיחתו לפני 10 שנים עם עיצובים חדשניים.

תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



מותג משכית הפך לסמל בתרבות הישראלית ואף הוענק לו התואר "אופנה ישראלית מקורית". הוא אף זכה להצלחה בינלאומית ואחת הכוכבות הבולטות שלבשה את בגדי המותג כבר מספר פעמים היא השחקנית שרה ג'סיקה פרקר. בתערוכה החדשה שנפתחה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, תוכלו לחוות את ההיסטוריה של המותג עם דגמים היסטוריים לצד עיצובים עכשוויים והשפעתו על עולם האופנה הישראלי.

בחלל אחד גדול, חילקו את פריטי האופנה לשבעה קטגוריות: מארג, מסורת, אדמה, מדבר, צבע, לבנה וכוכב. בתערוכה מוצגת עבודתן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף ונאורה ורשבסקי (אופנה וטקסטיל בהתאמה) שתרמו לעיצוב "המלתחה המשכיתית" עם דגש על הרלוונטיות העכשווית של משכית, בהובלת המעצבת שרון טל.


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



עוד בטרם תעלו לתערוכה, תפגשו בפינה בה הציבו משכית את הדרך שלהם להראות שאינם שוכחים את החטופים ומביעים זאת בדרך שהם יודעים לעשות - רקמה. מי שירצה, הרוקמת שנמצאת במקום תוכל לרקום לו את סמל החטופים על הבגד. 

בסיור בחלל התערוכה תפגשו בשלל העיצובים של משכית לאורך השנים, תלבושות צבעוניות ומיוחדות, עם סגנונות שעד היום משפיעים על האופנה הישראלית, כולל שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה אותה פיתחה חברת MIX D PLACE המאפשרת לבקר בתערוכה בליווי מדריכה וירטואלית שתספר על הסיפורים מאחורי פריטי האופנה השונים. את פרוייקט המציאות הרבודה מוביל היזם אלון מלכנר ייזם שחיבר בין הפריטים לבין העתיד של חווית המשתמש.


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א




עמי כץ, מנכ"ל מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב: "התערוכה משכית 70/30/10 היא יותר מסתם מסע נוסטלגי. היא מהווה עדות חיה לכוחה של יצירה מקורית ולחשיבותה של מורשת תרבותית. משכית לא הייתה רק מותג אופנה; היא ביטאה ניסיון לייצר זהות ישראלית במדינה המתהווה. באמצעות תערוכה זו אנו מזמינים את הקהל לא רק להתבונן בעבר, אלא גם לראות כיצד רעיונות ועיצובים שנולדו לפני עשורים ממשיכים להדהד ולהשפיע על התרבות הישראלית העכשווית. זוהי הזדמנות ייחודית לחגוג את היצירתיות, החדשנות והמורשת העשירה שמשכית מייצגת."


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



אוצר התערוכה, שחר אטואן: "יותר מכל משכית מזוהה עם כינון הישראליות. פעילותה המוקדמת ליוותה את הקמת המדינה ובניין האומה והחברה בישראל. מאז סגירתה בשנת 1994 הפכה לסמל תרבותי ושובצה כאבן חן יקרת ערך בדברי הימים של האופנה המקומית. התערוכה מתמקדת במורשת האופנתית של החברה הממשלתית לטיפוח תעסוקת הבית, שלימים הפכה למותג של אופנה עילית, ומציעה הווה מתמשך לסיפורה של משכית עם חידוש פעילותה בשנת 2014. התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום."


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה משכית: ״התערוכה שמציינת 70 שנה לייסוד משכית, ומוצגת במציאות הנוכחית, היא ציון דרך מרגש וחשוב. צר לי שרות דיין לא זכתה לחגוג איתנו אבל אני בטוחה שהיא הייתה גאה בדרך שמשכית עוברת, מתפתחת וממשיכה לייצר סגנון על זמני ורלוונטי, תוך שמירה על השראות וערכים מקומיים."


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



שבעת המדורים בתערוכה:
מארג - אבן היסוד של המותג - אריגים שנטוו בנול ידני במעברה בעג'ור (ליד בית גוברין) ע"י אורגים עולים מתימן, מכותנה וצמר שרות דיין סיפקה. פיתוח האריגים בהמשך בוצע על ידי ג'ורג' קאשי, אורג מומחה שעלה מבגדד והיה למנהל מפעל האריגה של משכית במגדל העמק ונאורה ורשבסקי, מעצבת הטקסטיל של משכית. השילוב בין שיטות אריגה עתיקות להשפעות מודרניות יצר אריגים ייחודיים. בין האריגים הבולטים שעיצבה נאורה ורשבסקי, ניתן למנות את אריג דיור, ממנו יצר בית האופנה הצרפתי חליפות חצאית. וג'ורג' קאשי עיצב אריג המשלב חוטי כסף וצמר, שלאחר נפילת בנו אלברט במלחמת סיני בשנת 1956, נקרא האריג בשם סיני. אריגי האופנה של משכית נשלחו בשנות ה-60 למעצבי אופנה עילית באירופה, ביניהם איב סאן לורן, הובר דה ג'יבנשי ופייר קארדן, שיצרו מהם דגמים מקוריים. הפריטים העכשוויים בחלק זה מתבססים על אריגים ייחודים המשלבים ציורים וצביעות ידניות עם הדפסים מקוריים, חלקם פותחו במיוחד עבור ייצור בגדי ים.

מסורת  - "משכית הקדישה עצמה להחייאת האמנות העממית העתיקה של השבטים היהודים, אשר הובאו לארץ על־ ידי גלי העלייה במשך השנים האחרונות, בעיקר מארצות המזרח..." (אויגן קולב, מנהל מוזיאון תל אביב, מתוך קטלוג התערוכה "מלאכת בית בכפר - משכית, חברה לטיפוח תעסוקת בית בע"מ, שהוצגה במוזיאון תל אביב ב־1955 והוקדשה כולה למשכית). מותג משכית שילב בין רקמות ססגוניות המתחקות אחר מסורת עתיקה שהביאו איתם העולים החדשים כסממן מסורתי. רקמות אלו שולבו באופנת משכית בשנות ה-70 וה-80, ובמשכית העכשווית מועסקות רוקמות המתמחות במנעד מסורות עם שזירות של חומרים שונים כחוטי ברזל, צדף, פלסטיק ועוד.

אדמה - קשת הצבעים במשכית הבליטה את נופי הארץ בגווני השמש והחול, ההרים, הזית והים. מהשימוש בחומרם טבעיים כחלוקי נחל, צדפים ועץ זית ששימשו לכפתורים, ועד הדגמים שאזכרו יישובים בארץ ודמויות מהתנ"ך כדוגמת חולצת כנרת, שמלת בת שבע ומעיל יפו. בשנת 1964 התקיימה תצוגה שכונתה "מדן ועד אילת: שכללה דגמים שנקראו על שם ערים ויישובים בארץ. בין הדגמים הבולטים בתערוכה זו היה דגם עין גדי - דגם ששחזר בדים עתיקים שנחשפו על ידי פרופסור יגאל ידין בחפירות בנחל חבר. ואילו במשכית העכשווי, ניתן לפגוש בשמות דגמים כחולצת אפולוניה, שמלת נירית המשלבים מוטיבים מהטבע ואלמנטים מקומיים כציפור הלאומית של ישראל - הדוכיפת.

מדבר - מעיל המדבר הוא ספינת הדגל של משכית. הדגם עוצב בשנת 1955 על ידי פיני לייטרסדורף והוצג בלונדון שנתיים לאחר מכן. מדובר בשילוב בין בגדי הבדואים לקפוטה חסידית, עם גזרה מקורית ופשוטה, נטולת בטנה עם חיבור רקמה עדינה בהשראה בדואית. רות דיין סיפרה בשנת 1975 לכתבת מעריב כי לא האמינה שירכשו מעיל חורפי שכזה בעל שרוולים המגיעים למרק, אך המעיל כל כך הצליח שאף ידועניות כמו קתרין הפבורן רכשו אותו. מעיל המדבר מוצע גם בגרסה העכשווית של משכית עם עיצוב עירוני עדכני מאריג צמק קליל, גזרה מחויטת העוקבת אחר קווי המתאר של הגוף או מהדורה מפוארת, דמוית קימונו יפני, בשילוב רקמת פרחים בגבה.

צבע - הצבעים בהם השתמשו במשכית באו להדגיש את המקומיות עם צבעים המאפיינים את האר כאדמה בצבע חמרה, חול זהוב של חופי הארץ, גווני כחול של הים התיכון, כתום כפרי התפוז, ולצד אלו שולבו בשנות ה-60 וה-70 גוונים עזים של אדום, כתום, ורוד וסגול. ובמשכית העכשווית קשת הגוונים סולידית ברובה עם צבעי שחור, לבן וצבעי אדמה, אך בשילוב הדפסים בעבודת יד ומעט מהם עם עיבוד דיגיטלי.

לבנה - חלק המוקדש כולו לשמלות כלה, שלקחו חלק חשוב בעיצובים של משכית אז וגם כיום. שמלות הכלה של משכית הן עד היום הדגמים המפוארים ביותר של המותג עם עיטורים מורכבים במלאכת יד כרקמה עם אבני חן, חרוזים וחוטי כסף או שילוב של צורפות על הבד.

כוכב - בתערוכה בפריז בשיתוף בית האופנה הצרפתי דיור, הוצגו 11 דגמים שיצר המעצב הראשי של דיור מאריגים ישראליים, בעיקר בדים באריגת יד מתוצרת משכית. התערוכה נדדה משם ל-60 ערים בצפון אמריקה ומאז נשלחו אריגי משכית למיטב מעצבי האופנה שיצרו מהם דגמים מקוריים לתצוגות חגיגיות שערך הבונדס (מפעל מלווה העצמאות והפיתוח).
מטרת התצוגות הייתה לגייס תרומות לפיתוח המדינה הצעירה, ואלו אפשרו לפיני לייטרסדורף, המעצבת הראשית של משכית (בשנים 1954-1970, בהפוגות) חירות אמנותית וכר פורה לביטוי יצירתי. היא עיצבה שמלות ומעילים בהשראת ציוריו של בן זוגה יוחנן סימון, לצד דגמים מפוארים ששילבו צורפות של אם הפנינה וכסף בתוך פריטי הלבוש.


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א


תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



עוד בתערוכה קטגוריות נוספות של:
ילדות - קולקציית בגדי הילדות של משכית שנמכרו מסוף שנו ה-50 עד אמצע שנות ה-70. הדגמים לילדות עוצבו על ידי חנה יערי ויוכבד נאמן בזיקה למלתחת הנשים של משכית.

זוהר - עם עליית הסרט "איי לייק מייק", עיצבה פיני מלתחה שלמה לגיבורת הסרט יפה אריאלי (בגילומה של בתיה לנצט), שעל פי עלילת הסרט עבדה בחנות משכית בתל אביב. כמו כן, בשנת 2021 שודרה סדרת ההמשך עם שרה ג'סיקה פרקר, "פשוט ככה", בה לבשה גיבורת הסידרה קארי בראדשו עיצוב מקורי של משכית העכשווית - שמלת נירית - קפטן משי בגוון אפרפר משובץ ברקמה ידנית של צמד טווסים, שנוצותיהם הססגוניות מעטרות את חזיתו. כמו כן, לבשה השחקנית מאז דגמים נוספים של המותג כמעיל מדבר בביקור בדבלין ושמלה סגולה לפרמיירה של הצגת הברודווי "הארי פוטר והילד המקולל" בניו יורק.

משוטטי החופים - מחלקת התכשיטים של משכית פעל בין 1954-1977 והעסיקה עשרות צורפים, מעצבות ואמניות מטכניקות שונות, החל מצורפות במסורות תימניות עתיקות ועד דגמים מודרניסטיים. בשנת 1967, יצרה לראשונה פיני לייטרסדורף קולקציה ראשונה משלה משברי זכוכית עתיקה שנסחפה במי הים, נשחקה וקיבלה גוון עכור בצבעי מי ים בהירים. מהזכוכית היא יצרה ענקים, טבעות, מחרוזת צוואר בצורת אשכול ענבים ועוד. קולקציית התכשיטים של פיני כונתה על ידה - משוטטי החופים.

מרבדים - שטיחי משכית נארגו מחומרים שונים בטכניקות ומסורות שונות. שטיחי המותג כללו שבעה סוגים בהתאם לארצות המוצא של יוצריהם, משטיחים מכותנה וצמר של יוצאי יוגוסלביה ותימן ועד מחצלות צבעוניות של עולם מרוסיה. השטיחים של משכית זכו להצלחה רבה בארץ ובחו"ל, עם מלון גנתון בנתניה ומשרדי חברת התעופה אל על שהשתמשו בשטיחים ועד המעצב הצרפתי פייר קארדן, שרגש שטיחים של משכית לבוטיק שלו בפריז. בשנת 1971 נחנך מפעל לאריגת יד של שטיחים שבו נטוו דגמים שעוצבו על ידי אמנים מקומיים כציונה שמשי, יוחנן סימון ועודד פיינגרש. עיצובי השטיחים הגיעו מסיפורי המקרא, עם מוטיבים כשבעת המינים, חומת העיר ירושלים או הסנה הבוער.

תערוכת משכית 70/30/10 במוז"א



תערוכת משכית 70/30/10
כתובת: מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב. רחוב חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב.
מחיר כרטיס: 52 ש"ח, עד גיל 18 - חינם, חיילים בהצגת חוגר - חינם, סטודנטים: 35 ש"ח, אזרחים ותיקים - 26 ש"ח.
התערוכה תנעל ב-14/12.24.
לפרטים נוספים: 03-6415244

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use