1/08/2023

טבעונות היא הרבה יותר מ-רק אוכל

בס"ד

מוצרים טבעוניים
קרדיט צילום: דנה פרידלנדר אורן



רובנו מכירים את נושא הטבעונות מצד המאכלים והתחליפים אותם צורך מי שטבעוני, אך טבעונות היא הרבה יותר מכך. מורן גוטפריד, ארומתרפיסטית וסטודנטית לנטורופתיה, ביחד עם שרונה רומנו לזר, מנכ"לית חברת אורגניקזון, חברה המייבאת ומשווקת מוצרים טבעוניים בלבד, מסבירות מה נחשב IN ומה נחשב OUT גם בתחומים אחרים.

טבעונות זה לא רק אוכל
קרדיט צילום: עינת גרין



יש מי שבוחר בטבעונות מסיבות אידאולוגיות, על מנת שלא לגרום סבל לבעלי החיים, ועל כן הטבעונות סובבת לא רק סביב האוכל, אלא מתפרשת גם על פני תחומים אחרים.
בעבר, נעליים, תיקים ומעילים היו מיוצרים בעיקר מעור. התפיסה כי עור הוא מוצר איכותי הייתה רווחת והשימוש בו היה רב. אך בשנים האחרונות, נושא הטבעונות שצבר תאוצה, הוביל לכך שבכל חנות נעליים ניתן למצוא כיום נעליים VEGAN וגם תיקים מחיקוי עור ומעילים מפרווה סינטטית ולא אמיתית. כך שעבור טבעונים - נעליים, תיקים ומעילים מעור הם לגמרי OUT.

בתחום הקוסמטיקה היו משתמשים רבות ברכיבים מן החי כדבש, חלב, תולעי משי ועוד. ובנוסף, ישנן חברות שעדיין מבצעות ניסויים על בעלי חיים, על מנת לבדוק את המוצר שלהם בטרם כניסתו לשוק. במרץ 2021, סין ביטלה את החובה לערוך ניסויים בבעלי חיים על מוצרי קוסמטיקה כללים, אולם עדיין ישנה חובה לעריכת אותם ניסויים על מוצרים כמסלסלי שיער, מלבינים, קרם הגנה ועוד.

במידה וחשוב לכם עניינים אלו, מומלץ לברר על האג'נדה של המותג לפני הרכישה וניתן להיעזר בתווים של ארגונים כמו Vegan Friendly הישראלית ובלוגריות עם אג'נדה תואמת כמאיה ניסים ורותם קליגר.

בנוסף, ניתן למצוא על המוצר את המילה VEGAN ואת סימן הארנב. חשוב להדגיש כי כיום לא כל חברה שמה את סימן הארנב על מוצריה, על אף שהיא אינה מבצעת ניסויים בבעלי חיים, לכן אם מותג כלשהו חשוב לכם, בררו מה האג'נדה שלו בטרם הרכישה.
קוסמטיקה שהיא Vegan היא לגמרי IN למי שטבעוני, וגם מי שאינו ופשוט חשוב לו שבעלי חיים לא יעברו ניסויים.



בחורף אנחנו נהנים להתכסות בשמיכה, ויש שיאמרו וידגישו שמיכת פוך, אולם בעבר שמיכת פוך הייתה OUT רציני עבור טבעונים. השמיכות היו שמיכות פוך נוצות הממולאות בנוצות או פלומות של עופות. כיום, כל אחד יכול להנות משמיכה עם מילוי סינתטי, וכך גם מי שרגיש לנוצות, יכול להנות משמיכה ללא חשש לאלרגיה. 
המלצה - לחורף מומלץ להשתמש בשמיכות המצופות כותנה צפופה שסופגת פחות זיעה ופחות אבק.


מברשות שיניים האמבל בראש
Humble Brush, קרדיט צילום: יח"צ חו"ל


שימוש בפלסטיק הוא כבר מזמן לא רק עניין טבעוני, אלא עניין הנוגע לכולנו. חשוב ביותר להשתמש כמה שפחות בפלסטיק הפוגע בסביבה, בבעלי החיים ובסופו של דבר גם באדם. בכל החופים נמצאו חלקיקי מיקרו-פלסטיק בדגימות שנלקחו וברובם נמצאו כימיקלים מתהליכי הייצור של פלסטיק, הידוע כמזיק ליצורים חיים ביבשה ובים. לכן, לטבעונים פלסטיק הוא לגמרי OUT.

תעשיית הטקסטיל נחשבת לתעשייה המזהמת השנייה בגודלה. הטקסטיל מתחלק ל-3 סוגים: סיבים ממקור מהחי, מלאכותי מסוגי פלסטיק ומחומרים שאינם ניתנים לפירוק או מיחזור. כל מוצרי הטקסטיל משפיעים בסופו של דבר על בתי הגידול של בעלי החיים ועל הצמחייה, ובכך משנים את המאזן האקולוגי. לכן, כל טבעוני, וכל אחד בעצם, מומלץ שיעדיף מוצרי יד שנייה שהם לגמרי IN.

גם מי שאינו טבעוני מבחינת המאכלים שהוא צורך, יכול להתחבר לנושאים שהועלו כאן, בין אם זה מתוך אהבה לבעלי חיים, הרצון לשמור על הסביבה או לא לקנות משהו סתם כשלא צריך.


שרונה רומנו לזר, מנכ"לית אורגניקזון, קרדיט צילום: דנה פרידלנדר



לדברי שרונה רומנו לזר: "לסיכום, טבעונות זה לא רק אוכל !! אדם טבעוני אינו מוגדר רק על פי המזון שאותו הוא צורך. הגישה הטבעונית מקיפה היבטים נוספים מעבר לאוכל וגם מי שכאלה שאינם טבעונים ב 100% מאמצים לחייהם אג’נדות טבעוניות מהסוגים שדיברתי עליהם במאמר זה. הטבעונות הינה דרך חיים, הסתכלות רחבה על הנעשה בעולם ברמת הסביבה והאקלים לדורות הבאים ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use