7/04/2019

מסע במרכז החדשנות של ישראל

בס"ד

בניין מרכז פרס לשלום ולחדשנות 2019

לחופה של העיר יפו, ניצב בניין בעל זהות מיוחדת. אותו בניין הנקרא "מרכז פרס לשלום ולחדשנות", שכל דלתותיו פונות לים, מאכלס סיפור מרתק ומרכז מבקרים ייחודי וראשון מסוגו בישראל.



חנייה ליד מרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו
לחלום בגדול, שלט מול מרכז פרס
הוזמנו לסקר את מרכז המבקרים החדש של מרכז פרס לשלום ולחדשנות שנפתח להרצה בימים אלה.

לאחר שחנינו בחניון החינמי הצמוד למרכז, עלינו לרחוב בחיפוש אחר הכניסה לבניין. התברר שהכניסה היא מלמטה מול הים ולא בכדי.
לפני שביקרנו במרכז המבקרים, התכנסנו במשרדו המקורי של שמעון פרס ז"ל ושמענו קצת על ההיסטוריה של המקום.

מרכז פרס לשלום הוקם ב-1996 על ידי שמעון פרס, כארגון לא ממשלתי שאינו לכוונת רווח. מטרת הארגון הייתה להנגיש את עניין השלום לא רק בידי הפוליטיקאים, אלא לכל אזרח שיש לו מה להרוויח משלום ושגשוג באזור. 




הנוף ממשרדו של שמעון פרס ז"ל

מההתחלה הארגון שישב בדרך השלום בתל אביב, עסק ביישום תוכניות חברתיות מגילאי 0-120 בתחום הספורט (משחקי כדורגל בין ילדים יהודים לפלסטינים ללא שופט, כך שהם צריכים להכריע ביניהם אם יש בעיה), הבריאות (טיפול רפואי בילדים פלסטינים וסוריים, הכשרת רופאים פלסטיניים בבתי חולים ישראליים), עבודה עם מנהיגים צעירים בארצות שונות המעוניינים להוביל לשלום ודמוקרטיה באזור ועוד, ובהמשך נכנסו גם לתחום החדשנות והיזמות. 



בשנת 1999, מנהלי הארגון של מרכז פרס לשלום נפגשו עם פילנתרופ איטלקי שהיה מוכן להעניק כסף לבניית הבניין החדש ביפו, אך הייתה לו בקשה אחת.


הפילנתרופ ביקש שייפגשו עם אדריכל איטלקי, אולם בתחילה הם נטו לסרב מפאת הרצון להשתמש באדריכל ישראלי. הנדבן ביקש מהם להיפגש עימו בכל זאת ולשמוע מה יש לו להגיד והם הסכימו.

התברר כי  אביו של הנדבן הציל ילדים יהודיים יתומים בזמן השואה, הביא אותם לאיטליה ודאג להם לאורך הדרך. האדריכל האיטלקי הוא צאצא של אחת מהמשפחות שניצלו ויש לו קשר חזק ליהדות ולישראל, ולכן הם החליטו להמשיך איתו. הבניין תוכנן בצורה כזו שתמיד תהיה שקיפות ויכנס אור, כך שתמיד ניתן לראות מה קורה בחוץ או לחילופין מה קורה בפנים והדלתות פונות לים, כך שכל אחד מוזמן ויכול להיכנס ובשנת 2009 הבניין החל לשמש כמרכז פרס לשלום ולחדשנות. 



שמעון פרס ניסה לחשוב מה עוד אפשר לעשות, איך עוד אפשר לחדש. הוא לקח שני אלמנטים של אפשרות וצורך וחיבר אותם יחדיו. האפשרות הייתה שהבניין החדש נמצא על שטח עצום שרובו אינו מנוצל, וזאת מכיוון שרוב התוכניות של המרכז מבוצעות מחוץ לבניין, בקהילות השונות. והצורך היה שכולם דיברו על אומת הסטארט אפ, אך לא היה איפה להביא אנשים לראות את זה, לא בגודל ובהיקף כמו המרכז שהוקם בעקבות כך.





אחת הדוגמאות לצורך במקום כזה היה בביקורו של נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה, שרצה לראות את אומת הסטארט אפ, אך יכלו להראות לו רק כמה דברים מתחום החדשנות והטכנולוגיה על קצה המזלג , וזאת מכיוון שלא היה מקום שירכז את כל הדברים.


שמעון פרס חשב שיש צורך במקום שיאגד את הכול עבור משלחות וקבוצות, ואפילו עבור ילדי בית ספר שרוצים לגלות על חידושים ישראליים, ולכן הוחלט להקים את מרכז המבקרים החדשני שכל אחד יוכל להזדהות איתו מילדי בית ספר בישראל, חיילים, מנהיגים מרחבי העולם ,יזמים, חברות ועוד.

המטרה במרכז המבקרים היא להראות שהחדשנות הישראלית משפיעה ועוזרת בתיקון דברים בעולם ושהחדשנות מתמקדת באנשים מכל התרבויות, לא רק בתחום הטכנולוגי אלא גם בתחומי המדע, החינוך ועוד.




אנחנו התחלנו את הסיור בגלריית החדשנות העכשווית (קומה 1). בחדר של חדשנות ההווה, נבחרו מוצגים של 47 חברות מהחדשניות בישראל, כאשר כולם היו צריכים לשים דגש על נושא ההשפעה חברתית.
כ-350 חברות ביקשו להתקבל ולהציג את החידושים שלהם, ומתוכם יבחרו מדי שנה כ-50 חידושים על מנת לשמור על חדר החדשנות עדכני כמה שיותר.

החדר מחולק לאזורים, כאשר כל אזור מתמקד בתחום אחר, אם זה תחום הבריאות, תחום החקלאות, תחום הבטחון והחלל ועוד.
מעל כל אזור, ניצבת ענתיקה הקשורה לאותו תחום, לדוגמה מעל האזור של הבטחון והחלל, ישנם ראשי חץ שבעבר היו הכי חדשניים בתחום הנשק והבטחון והיום הם נחשבים מיושנים, אך הם ההשראה למה שבא אחר כך.

 



באזור הבריאות ראינו את ה-Nano Retina - חיישן המושתל בעין ומשיב את הראייה בצבעי שחור-לבן לאנשים שעד כה לא יכלו לראות בכלל, ותרופה נגד ALS (מחלת ניוון שרירים הגורמת בהדרגה לשיתוק בכל הגוף), המאפשרת להפוך את המחלה שבה מאבדים את כל התפקודים למחלה כרונית שמאפשרת לחזור לתפקוד. 

מכיוון שבשנת 2017 התרופה טרם אושרה בארצות הברית, יוצא צבא שהיה חולה במחלה, הגיע לבית משפט על מנת שיאפשרו לו לקחת את התרופה. התרופה אושרה עבורו לשימוש ומאז הוא הפסיק לאבד מתפקודי גופו, ואף השיב לעצמו את מה שהוא איבד.



באזור החלל ראינו המצאה שמתחברת לנושא הבריאות. נסיונות בכדור הארץ לגילוי איזו תרופה תתאים למטופל אחד ואיזו עלולה להזיק לאחר, לא הצליחו להתקדם עם הנושא בגלל כוח הכבידה. דגימות דם שנלקחו מחולים והועברו לצלחות פטרי, לא חזרו לגדול כמו שהן היו בגוף האדם.


באמצעות המעבדה הקטנה המיועדת לחלל ופועלת באמצעות בינה מלאכותית, הם ראו כי אותם תאים גדלו חזרה בחלל, במקום שכוח הכבידה לא משפיע. אותה מעבדה קטנה יכולה לבדוק כ-3,000 דגימות בו זמנית ובעתיד מתכוונים להשתמש במעבדה הזו באמצעות אפליקציה שתהיה זמינה לכל סמארטפון.


מי שירצה לבדוק אם תרופה מסויימת תהיה טובה עבורו, יוכל בתשלום יחסית זניח של כ-1000$ להזין את פרטיו באפליקציה וכך לגלות איזו תרופה תשפיע עליו לטובה.



כמו כן, ראינו שריון שפיתחו אותו על ידי חיקוי מהטבע - משריון הארמדיל. השיריון מותאם לאסטרונאוטים בחלל ויכול לשמש נגד אסון גרעיני חלילה שיש צורך לנקות.




בתחום החקלאות ראינו המצאה שעוזרת להפוך את פסולת המזון למשהו שמיש בהחלט - במקום לזרוק את שאריות המזון, מעבירים אותם למכונה שהופכת את הפסולת לגז בישול. 





והמצאה אחרת מאפשרת לעקוב אחרי אנשים שהשליכו חומרים מזהמים לרשת מי השפכים, על ידי בינה מלאכותית שהותקנה ברשת השפכים ויכולה לגלות מי גרם לזיהום ולחזות אירועים עתידיים. המערכת הזו מאפשרת לעיריות וחברות מים, לגלות את האשמים, לקנוס אותם ולסגור אותם עד שיטפלו בבעיה. כך בעצם ניתן לחסוך הרבה כסף בתשתיות, בחסכון במים ושמירה על בריאות האנשים.





ראינו רק חלק קטן ממה שהיה בחדר חדשנות ההווה, ומשם עברנו לקומת הכניסה שם תמצאו את "היכל ההשראה" שבו מוצגים על מסך ענק הפיתוחים הישראליים ששינו את העולם ובהמשך המסדרון תעברו לחדר "סודות החדשנות". שם תפגשו במסכי ענק עם דמויותיהם של 12 יזמים ישראלים ששם תוכלו לשמוע איך נולדו הרעיונות שלהם, אילו קשיים הם חוו ועוד.







בחדר "אומת החדשנות" (קומה 1) ראינו ציר זמן עם מגוון חידושים ישראליים וקוביות חדשנות שבכל אחת מהן היה ניתן למצוא רגעים משמעותיים ופיתוחים מהפכניים בתחומי ההייטק, החקלאות, הרפואה והחברה כדוגמת המצאת הדיסק און קי, משחק הרמיקוב, כיפת ברזל ועד חלק מדגל חיל האוויר הישראלי ששרד את פיצוץ המעבורת "קולומביה" בה היה האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל.
בחדר ישנם שולחנות עם משחק touch אינטרקטיביים ואף אופציה לחדר בריחה.




ליד חדר "אומת החדשנות" ניתן לראות העתק של משרדו של שמעון פרס, בו הוא הפך את חלומותיו למציאות.
בקומה ה-2 מגיעים ל"חדר הקפסולה", בו תוכלו לצפות באמצעות משקפי מציאות מדומה איך יראה העתיד בשנת 2050 ולסיום לצפות בסרט מרגש על חייו של שמעון פרס.

הביקור במרכז המבקרים של מרכז פרס לשלום וחדשנות הוא ביקור מרתק ומאוד מומלץ לכל המשפחה. מדהים לגלות כמה המצאות שעוזרות לכולם, הגיעו מהמדינה שלנו.
נכון לעכשיו המקום פתוח בתקופת הרצה, וביום שאנחנו הגענו היו כמה בעיות טכנולוגיות, אולם עדיין נהנו מכל רגע. 



בניין פרס לשלום וחדשנות
מרכז פרס לשלום ולחדשנות
שעות פעילות: א'-ה': 9:00-17:00
הסיורים מודרכים בקבוצות של 25 איש (משך סיור: 90 דקות), מחיר: 30 ש"ח.
הסיור מתאים לכל המשפחה, אך מומלץ מגיל 10 ומעלה.
ניתן להזמין סיור בשפות: עברית, אנגלית, ערבית וסינית.
יש להזמין מקום מראש באתר האינטרנט של המרכז
המקום נגיש לבעלי מוגבלויות, עם מעלית המובילה לכל קומה.
חנייה חינם בחניון הצמוד לבניין ומשקיף לחוף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use