11/29/2021

ביקורת מוזיאון ידידי ישראל - מרגש ומלמד

בס"ד

מוזיאון ידידי ישראל



הגעתי לסקר את מוזיאון ידידי ישראל הנמצא במרכז העיר ירושלים, מוזיאון חשוב שכדאי שכל אחד יכיר ויבקר.
המוזיאון הוא מרכז היסטורי העוסק בציונות ונותן במה למעשי גבורה וחסד של מי שאינם יהודים, שחרטו על דגלם לעשות הכול על מנת להשיב את עם ישראל לארצו.

מוזיאון ידידי ישראל FOZ

עמדת צילום במוזיאון ידידי ישראל


מפת העולם במוזיאון ידידי ישראל


קצת הסברים לפני שנכנסים למוזיאון ידידי ישראל



לפני שנכנסים למוזיאון, כל אחד מהמבקרים מוזמן להצטלם בעמדה שבסיום הסיור מגלים למה זה שימש. מתכנסים בחדר עם מקומות ישיבה, שומעים קצת הסברים על המוזיאון עם מעט הוראות ומתחילים.


מיצג הארץ המובטחת במוזיאון ידידי ישראל


תערוכת הארץ המובטחת במוזיאון ידידי ישראל


מדבר הנגב במיצג הארץ המובטחת במוזיאון FOZ



הסיור מתחיל בתערוכת ארץ ישראל - "הארץ המובטחת" - התערוכה בחדר זה מוצגת באמצעים טכנולוגיים מרשימים עם מסך רחב המאפשר צפייה מכל פינה בחדר על נופיה המרהיבים של ארץ הקודש, ומתחת למסך נחשפת אט אט מפת ארץ ישראל עם קווי מתאר המציגים את נחלות 12 השבטים ושמות של ערים תנ"כיות.  לצפות במיצג האודיו-ויזואלי הזה גרם לי ממש להתרגש ולהיות על סף דמעות. כיהודים, אנחנו יודעים שהארץ הזו הובטחה לנו על ידי הקב"ה, ובכל דור ודור נלחמים איתנו על קיומנו. לשמוע שעוד אנשים יודעים ומאמינים כי לנו זו הארץ לצד צפייה במיצג של כל גבולות הארץ המובטחת והנופים המרהיבים של מדינתנו היפה, זה היה פשוט מרגש.


גשם מתוך מיצג המייסדים



לאחר מכן עולים במעלית זמן מדליקה הנותנת הרגשה כאילו חוזרים בזמן ומגיעים לתערוכה הבאה - תערוכת המייסדים.
בתערוכה זו ישנם מקומות ישיבה המאפשרים לצפות במסך ברוחב 24 מטרים שהינו תצוגת ההקרנה הגדולה במוזיאון. במסך מוקרן סרט אנימציה עם קריינות וסאונד עוצמתי המספר על הבטחת הקב"ה לעמו ישראל; החל מהבטחתו לאברהם אבינו, דרך הקשיים עד להגשמת ההבטחה - הגירוש למצרים והמסע במדבר, ההתיישבות בארץ, חורבן בית המקדש והגלות ועד נבואת יחזקאל וחזון העצמות היבשות. הכול מועבר בצורה נגישה, קלה להבנה ומעניינת.


מיצג מתוך תערוכת החולמים במוזיאון ידידי ישראל


מתוך מיצג החולמים במוזיאון FOZ


פסל החולמים ממוזיאון ידידי ישראל


פסל ממיצג החולמים



התערוכה הבאה שנגלית לפנינו היא תערוכת "החולמים". באולם החולמים פוגשים 4 פסלים, כאשר ליד כל פסל מוקרן מיצג עם הסבר על אותה דמות. הסיור בחדר בעמידה ובתחנות, כך שכל אחד זוכה לשמוע את כל ארבעת החולמים.
מי הם אותם חולמים? החולמים הם ארבעה נוצרים מאמינים אוהבי ציון שתרמו רבות להגשמת החלום הציוני וחלמו על השבת עם ישראל לארץ ישראל.

בין החולמים, ניתן לפגוש את:
פרופסור ג'ורג' בוש - צאצאיו היו לימים מנשיאי ארצות הברית. הוא החל את עיסוקו ככומר פרסביטריאני ובהמשך עסק כפרופסור לעברית ולספרות אוריינטלית באוניברסיטת ניו יורק. עיסוקו בתנ"ך גרם לו להאמין באמונה שלמה בהבטחות העתיקות שניתנו לעם ישראל על שיבתו לארצו, והוא אף התבטא ואמר על העם היהודי: "על אף כל הפעמים בהם ניסו להשמידו, נותר העם היהודי בחיים, מתוך התקווה לשוב לציון, מולדתו. מציאת הדרך להחזיר את העם היהודי לציון לא תיטיב רק עם העם היהודי בלבד, אלא עם האנושות כולה, כך נצליח להעצים את הקשר בין האמונה באדם לבין האמונה באל".

ז'אן אנרי דינן - הוא נולד בג'נבה בשוויץ, הקים את הארגון הבינלאומי "הצלב האדום" והיה למנהיג מוביל בהשבת העם היהודי לארצו. הוא ניסה לפעול רבות לחידוש ההתיישבות בארץ ישראל על ידי פיתוח שטחים בארץ לטובת היישוב היהודי, גיוס תומכים בערוצים הפוליטיים ועד. עד היום זוכרים את פועלו בישראל וחלק מיער ירושלים הוקדש לזכרו ונקרא על שמו.

וויליאם בלקסטון - הוא נולד בניו יורק ובחיפוש אחר מהות, זנח את חייו החומריים והקדיש את חייו לדת מתוך אמונתו הנוצרית. מאיש עסקים מצליח הוא נהיה לכומר שהיה עד למאבקים ורדיפות על יהודי רוסיה. מהיותו לוחם מובהק לזכויות אדם ואמונתו על השבת היהודים לאדמתם, הוא זכה להשפיע רבות ולהותיר חותם משמעותי שכן הוא הביא לתמיכתו של הנשיא ודרו וילסון בהצהרת בלפור.

משפחת טן בום -  וילם ואליזבת טן בום וצאצאיהם הם משפחה הולנדית שתמכה בעם היהודי על ידי מפגשי תפילה לשלום ירושלים, אך לא רק. המשפחה האצילה הזו עזרה ליהודים ולוחמי מחתרת הולנדים שנרדפו על ידי הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה. הם הצילו את חייהם של כ-800 יהודים והגנו על פעילי מחתרת רבים. מפגש התפילה האחרון שלהם לשלום ירושלים נערך בדיוק 100 שנה ממפגש התפילה הראשון אותו קיימו וילם ואליזבת טן בום. מסורת התפילה הזו נגדעה באופן טראגי ב-28 לפברואר 1944, כאשר בני המשפחה גורשו למחנות ההשמדה. מבין בני המשפחה: וילם ואליזבת, בנם קספר ואישתו וילדיהם בטסי, קורי, נולי ווילם, רק קורי שרדה לספר את הסיפור המשפחתי המרגש.


קיר ציור במיצג בעלי החזון במוזיאון ידידי ישראל


מסך מגע במיצג בעלי החזון


ציור מסך מגע במיצג בעלי החזון



התערוכה הבאה עוסקת ב"בעלי החזון". ציור קיר צבעוני ומרשים מתפרש לאורך הגלריה. הציור צויר על ידי צוות אמנים נבחרים והומר ל-36 מסכי מגע, המאפשרים לכם לעבור בין מסך למסך, לגעת וללמוד על 11 הדמויות המוצגות ותרומתם המשמעותית להקמת מדינת ישראל.

בין הדמויות, ניתן למצוא את: ראש ממשלת בריטניה - וינסטון צ'רצ'יל, המלכה ויקטוריה, שר החוץ הבריטי ארתור ג'יימס בלפור, נשיא ארה"ב ודרו וילסון, אדוארד רובינסון - אבי הגאוגרפיה המקראית, וולטר קליי לאודרמילק שנודע בשל פיתוחו המשמש את מדינת ישראל עד היום - מוביל המים הארצי.
כמו כן, לצד ציור הקיר, מוצג סרטון אותנטי בשחור לבן הממחיש את מאמציהם של החלוצים בארץ ישראל במבצע חומה ומגדל.


מיצג אורות בחשכה במוזיאון ידידי ישראל


סרט אנימציה מיוחד במיצג אורות בחשכה בFOZ


תמונת ניצולה ושמה על יד המבקרים במוזיאון ידידי ישראל



המיצג הבא הוא מיצג מרגש ועוצמתי שגם כן גרם לי להיות לסף דמעות. המיצג עוסק בתקופה חשוכה בהיסטוריית עמנו - מיצג "אורות בחשיכה".
המיצג מספר באנימציה ייחודית, העשויה בטוב טעם, המוקרנת על מסך רחב את סיפורם של חסידי אומות העולם, שהיו לנקודות של אור ועשו הכול על מנת להציל חיים של יהודים רבים בתקופת השואה.

בין אותם אנשים, חסידי אומות עולם, שוויתרו על מה שהיה להם למען הצלת חיי יהודים, ניתן למנות את:
אוסקר שינדלר - שינדלר שהיה גרמני, ניצל את קשריו עם השלטון הנאצי להצלת יהודים מהמחנות בכך שדאג להם לעבודה במפעל שהקים.

אירנה סנדלר - אחות פולניה שעזרה להבריח ילדים מגטו ורשה ובכך הצילה את חייהם.

צ'יאונה סוגיארה - שפעל ללא הרף על מנת להוציא ויזות ליהודים הרוצים לחיות ולברוח מהמוות.

משפחת טן בום - המשפחה ההולנדית, שבדומה למיפ וג'אן חיס שהחביאו את משפחת פרנק באמסטרדם, גם הם סיכנו את חייהם להחבאת יהודים בביתם.

ראול וולנברג - דיפלומט שוודי שהציל עשרות אלפי יהודים בהונגריה.
בסיום המיצג, קרני אור מבצבצים מהתקרה וכשמניחים את כף היד תחתם מתגלים שמות של ניצולים.

מתוך מיצג האמיצים במוזיאון ידידי ישראל


מתוך חדר העדויות במוזיאון ידידי ישראל



לפני סיום, עוברים בתערוכת "האמיצים" - בגלריה זו פוגשים בגיבורים נוצרים ציוניים שנאבקו בשדה הקרב ובשדה המדיני על תקומתה של מדינת ישראל. 
תערוכה זו מחולקת לשני חלקים: מצד אחד מסכים עם דמויות המספרות למבקרים באופן אישי על מעורבותם בהקמת מדינת ישראל והסיוע לעם היהודי כדוגמת ג'ון פטרסון מהצבא הבריטי, גנרל מארי פייר קניג, סרן אורד וינגייט ונשיא ארצות הברית הארי טרומן שהכריע בעד הקמת מדינה יהודית בכ"ט בנובמבר, ומצד שני חדר עדויות המציג, על מסך ענק המורכב מ-9 מסכים, עדויות של יהודים שניצלו בזכות ידידי ישראל.


מפת הצבעת האו"ם להקמת מדינה יהודית



בנוסף, ניתן לראות מיצג הממחיש את ההצעה באו"ם על הקמת מדינת ישראל בכ"ט בנובמבר. במהלך המיצג מושמעת ההקלטה המקורית של ההקראה של בחירת המדינות שהצביעו תוך צפייה במיג אלקטרוני של מפת העולם המציג את המדינות שהצביעו בעד הקמת המדינה.

בסיום הסיור המודרך, מגיעים לחדר בו מוצג סרט בתלת מימד "מיצג ההבטחה". שם פוגשים שוב את אותן דמויות שפגשנו בסיור, החל מאברהם אבינו וגיבורי תנ"ך נוספים ועד לידידי ישראל, האמיצים והגיבורים, שסיכנו את חייהם להצלת העם הנבחר. וההפתעה מתחילת הסיור מתגלה בסרט, כאשר המבקרים הופכים להיות חלק מן המיצג. ובסיום, תקבלו גם מגנט עם התמונה שלכם.



חלק ממיצג הארץ המובטחת במוזיאון ידידי ישראל



הסיור במוזיאון הוא בהדרכה בלבד, כאשר בחלק מהתחנות יש מקום ישיבה וחלק מהתחנות בסיור בעמידה. המוזיאון מוחשך ולמי שיש בעיית ניידות, ישנה מעלית שתעזור לכם לעבור בין הקומות השונות.
הסיור מאוד מומלץ ומה שסיפרתי לכם כאן הינו רק טיפה בים מהידע והסיפורים המרתקים שתחוו בביקור במוזיאון. 

כשהגענו לסיור, הייתה לנו בעיה שדניאל, אחראי המשמרת, עזר לנו בכזו אדיבות ובכזו יעילות. גם בהתחלה וגם בסוף, בלי שביקשנו אפילו. חשוב לי לציין שדניאל לא ידע שבאתי לסקר את המקום, אז אין כאן שום שאלה של "נתנו יחס יותר טוב כי יודעים שבאת לסקר". ממש לא! באמת שמגיע לו פרגון מכל הלב.


בניין מוזיאון ידידי ישראל


מוזיאון ידידי ישראל - Friends of Zion
כתובת: יוסף ריבלין 20, ירושלים
משך הסיור: סיור מודרך בלבד, כשעה.
חנייה: מכיוון שמדובר במרכז העיר, אולי יהיה קצת קשה למצוא חנייה. יש חנייה בחניונים בתשלום או חנייה ברחוב המוגבלות לשעתיים (למעט רכב נכה). בנוסף, ניתן להגיע עם הרכבת הקלה יחסית קרוב לאזור.
שעות פעילות: א'-ה': 10:00-18:00 (סיור אחרון יוצא בשעה 17:00), ימי ו': 9:00-15:00 (סיור אחרון יוצא בשעה 14:00).
שפות: המוזיאון מוצג ב16 שפות שונות, בתיאום מראש
מחיר כניסה: לילדים 3-18/תושב ירושלים/סטודנט - 33 ש"ח, למבוגר: 44 ש"ח, גמלאי/נכה/חייל - 22 ש"ח, כניסה משפחתית לסיור (2 מבוגרים + 3 ילדים): 100 ש"ח.
גילאים: מתאים לגילאי 7 ומעלה.
לפרטים נוספים והרשמה באתר או בטלפון 02-5329400.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use